Egzamino užduotį galima rasti čia

Mokytoja aptiko kelias sudėtingesnes VBE formuluotes ir kabliukus, kur mokiniai galėjo strigti

Vilniaus Žemynos gimnazijos biologijos mokytoja ekspertė Asta Navickaitė teigė, kad iš pirmo žvilgsnio I ir II egzamino dalys pasirodė nesudėtingos, tad silpnesni mokiniai tikrai turėtų susirinkti reikiamą balų kiekį egzaminui išlaikyti. Primename, kad minimalus taškų kiekis - 16.

Pedagogė atkreipė dėmesį į 6-ąjį klausimą, kuriame prašoma atrinkti, kuris iš pateiktų teiginių apie augalų apytakos audinius yra klaidingas.

Kiek netikėtas mokytojai buvo 15 klausimas apie varliagyvius: „Mums yra įprasta klausti, kokiais dviem organais varlės yra prisitaikiusios kvėpuoti. O čia šį kartą matome, kad reikia paanalizuoti lentelę, palyginti, ir, galiausiai, priimti sprendimą apie tai, kurios iš šių varlių yra prisitaikiusios gyventi sausoje aplinkoje“ – egzamino užduotį komentuoja A. Navickaitė.

II-osios dalies 9 ir 10 klausimai labai paprasti, tačiau pamačiusiems ilgą tekstą kandidatams gali būti sudėtinga suvokti, ko jų klausiama. „Tačiau skaitymo strategija ir raktinių žodžių pasibraukimas tikrai gelbsti ir neturėtų kilti kažkokių didelių problemų“, – sako pedagogė. 

Jos nuomone, iš III dalies daugelis abiturientų taip pat turėtų surinkti taškų maksimumą. 

Visą mokytojos atsiliepimą apie valstybinį 2024 metų biologijos brandos egzaminą rasti čia

Mokytojas ir abiturientai iškart pastebėjo grubių klaidų

Biologijos mokytojas Paulius Sungaila šiųmečiame egzamine pastebėjo grubių klaidų. Jis rašo: 

„Deja, bet NŠA net ir paskutinio biologijos egzamino nesugebėjo sukurti be grubių klaidų.  Paveiksle matote, jog po 80 arterinis kraujospūdis tampa 00 ir 20 (turėtų būti 100 ir 120). Ir čia tie papildomai recenzuoti valstybiniai brandos egzaminai! Gėda.“ 

Biologijos mokytojas šį egzaminą dar vadina „vizualine gėda ir regresu“.

Abiturientė Kotryna Bineva antrina mokytojui: „Dar pridėčiau, kad trečios dalies 7-ojo klausimo grafikas atrodo taip, lyg būtų perspausdintas 10 kartų. Nors ir suprantama ir įmatoma, vis tiek atrodo neprofesionaliai“, – teigia mergina.

Kotrynos nuomone, kiek glumino 1 klausimo 3.1. dalies formuluotė: mažo šio baltymo kiekio: „Aišku, iš bendro konteksto galbūt išeina suprasti, ko klausiama, bet teiginys „šio baltymo“ glumina, nes sąlygoje nekalbama apie jokį baltymą.“

Šiaip, Kotrynos įsitikinimu, užduotys nebuvo sunkios, bet šiokių tokių kliūčių pasitaikė: „Asmeniškai strigau ekologijos / evoliucijos dalyje, tačiau čia įprasta, šios temos man niekada nebuvo labai įdomios. Ir 3 klausimo pirmos dalies klausimas įdomus ir gal kiek klaidinantis, nes klausia, tarp kokių dviejų širdies dalių yra VOŽTUVAI (dgs.). Ir pats paveikslas širdies ne pats geriausias parinktas, nes nesimato  vieno iš pusmėnulinių vožtuvų“, - egzamino užduotis išsamiau apžvelgia abiturientė. 

Tiesa, išnagrinėjęs visas egzamino užduotis, mokytojas P. Sungaila pateikė ir išsamesnę šiųmečio egzamino apžvalgą:

Didžioji dalis klausimų reikalavo informacijos atkartojimo, todėl jį turėtų išlaikyti itin didelė dalis abiturientų. Prognozuočiau ir nemažą šimtukų skaičių Lietuvoje, nes egzaminas buvo nesudėtingas stipresniems mokiniams, kurie gali padaryti 7 klaidas, siekdami aukščiausio įvertinimo. 

Egzamine vyravo užduotys iš žmogaus fiziologijos temų, todėl šis egzaminas galėjo būti patrauklus abiturientams, kurie siekia sveikatos mokslų krypties studijų. Kita vertus, tokia daugiametė temų kaita, kai egzaminuose pateikiama neproporcingai daug užduočių iš tam tikro skyriaus, neleidžia objektyviai palyginti egzaminų tarpusavyje. Tai viena iš dabartinės egzaminų sistemos problemų, kuri gali atsikartoti nuo kitų metų ir naujame iškaidyto egzamino modelyje. 

Mokinius trikdė paveikslų kokybė ir klaidos grafikuose. Tai daugybę metų besitęsianti problema, o šis egzaminas - dar viena vizualizacinė gėda. I ir II egzamino dalį vertinčiau kaip labai lengvą, o kitose dalyse pateikti klausimai buvo įvairūs, tačiau jau matyti ankstesniuose egzaminuose. Taigi, mokiniai turėjo patirti stiprų deja vu jausmą. Apmaudu, kad dabartinė egzaminų sistema yra paremta tuo, jog sėkmė egzamine priklauso nuo to, kiek daug buvusių egzaminų mokiniai yra išsprendę, nes užduočių atsikartojamumas yra per didelis, neleidžiantis visapusiškai įvertinti skirtingų mokinių gebėjimų.

Populiariausias egzaminas tarp gamtos mokslų dalykų 

„Pastaruosius trejus metus šį gamtos mokslų egzaminą renkasi laikyti per ketvirtadalį visų egzaminus laikančių kandidatų. Šį egzaminą iš gamtos mokslų grupės abiturientai renkasi dažniausiai“, – pastebi brandos egzaminus organizuojančios Nacionalinės švietimo agentūros laikinasis direktorius Aidas Aldakauskas.

Egzamino struktūra

Biologijos egzamino užduotį sudaro keturios dalys, apimančios visas biologijos mokomojo dalyko turinio sritis. Apie 40 proc. užduoties taškų atitinka bendrąjį biologijos kursą, 60 proc. – išplėstinį.

Egzamino metu tikrinami abiturientų gebėjimai naudoti sąvokas, taikyti dėsnius, atpažinti, apibūdinti ir paaiškinti biologinius objektus, procesus, reiškinius bei modelius.

Pasiekimų lygių reikalavimai tikrinamiems mokinių gebėjimams pagal atskiras turinio sritis pateikti Biologijos brandos egzamino mokinių pasiekimų lygių apraše. Kandidatai ir su šiuo aprašu, ir su užduočių pavyzdžiais, kurie iliustruoja minimalius egzamino programos reikalavimus, galėjo susipažinti iš anksto Nacionalinės švietimo agentūros interneto svetainėje.

Praėjusiais metais valstybinį biologijos brandos egzaminą išlaikė 97,8 proc. kandidatų.

___________________________________________________________________________________________

Visą brandos egzaminų tvarkaraštį rasite čia.

Priėmimo į aukštąsias mokyklas terminus rasite čia. 

Šiame puslapyje - konkursinio balo skaičiuoklė.

Priėmimo tvarka į universitetus ir kolegijas, konkursai, visos visos specialybės - žurnale KUR STOTI 2024! Jį galite įsigyti visuose prekybos centruose, spaudos kioskuose ir užsisakyti internetu. 

___________________________________________________________________________________________

Informaciją parengė Rūta Anusevičienė