Ką, kaip ir iš kur mokytis, pataria matematikė, Kauno technologijos universiteto mokslininkė dr. Violeta Kravčenkienė. 

Vilkas – ne toks baisus, kokį jį piešia

Visų pirma dėstytoja nuteikia optimistiškai: matematikos egzaminą išlaikyti – tikrai įmanoma: „Pernai, užpernai matematikos VBE buvo uždavinių, kur dešimtokai su skaičiavimo mašinėle puikiausiai gali gauti rezultatą. Pernykščio egzamino užduotys man patiko, buvo adekvačios, nebuvo kažkokių labai didelių skaičiavimų, nebuvo perkrauta.“ 

Taigi, pasak V. Kravčenkienės, matematikos VBE sprendžiančios ir egzaminų užduotis nagrinėjančios jau beveik dešimtmetį, jei sudarytojai išlaikys tą patį lygį, neišlaikiusiųjų kiekis turėtų šiek tiek mažėti: „Tiesa, dabar galioja reikalavimas matematikos VBE išlaikyti visiems, tad bus labai daug silpnų vaikų, kurie norės stoti į kolegijas (anksčiau jie galėjo nelaikyti matematikos VBE), tad jie gali pažeminti bendrą išlaikymo vidurkį“, – teigia matematikė. 

Ką dar galima nuveikti per iki matematikos VBE likusį mėnesį? 

Pirmiausia – likviduoti spragas 

Silpnesniems mokiniams per tą paskutinį mėnesį būtų gerai užglaistyti spragas, likusias net nuo 5–9 klasių: „Tai tikrai daugumos rezultatai pakiltų“, – įsitikinusi V. Kravčenkienė.

Pavyzdžiui, pagrindai apie daugianarių tvarkymą, suskliautimą buvo padėti žemesnėse klasėse, kai mokiniai dirbo su skaičiais, o ne su kintamaisiais (x-ais). Vietoje skaičių, anot matematikės, reikėtų bandyti įstatyti kintamuosius ir tuomet atrasti spragas, nes labai dažnai čia abiturientai ir susikerta. 

Siekiant suprasti kažkokį reiškinį, sprendžiant lygtis ar nelygybes, reikia subendravardiklinti, sutraukti panašius narius: šių veiksmų pagrindai vėlgi buvo padėti 5–7 klasėje. Veiksmai pirmiausia buvo atliekami su skaičiais, paskui – su nežinomaisiais. 

Jeigu liko kažkokių spragų (elementari – sudėti dvi trupmenas), jei mokinys iškart neišmoko taisyklės, vėliau teisingai atlikti veiksmus – labai sudėtinga. 

Kokie šaltiniai labai padeda ruoštis matematikos VBE?

Būtų labai gerai, jei peržiūrėtumėte ankstesnių metų egzaminų užduotis, pasitikrintumėte, ar galite išspęsti bent jau dalį jų. 

Pasak V. Kravčenkienės, internete yra įvairių testų, prikurta įvairių startuolių: „Labai geras startuolis – elicejus.lt. Vaikai jame gali savarankiškai susirankioti tas spragas, rasti vaizdo pamokų, testų ir kt.“ 

Galima pervesti sistemoje Eduka.lt esančius vadovėlius, taip pat ten galima rasti ir kartojimo testų. Kam tie vadovėliai? „Dar nemaža problema, galinti pakišti koją laikant matematikos VBE – kartais mokiniai nesuvokia, ko jų prašoma, nes nežino terminų. Pavyzdžiui, prašoma kažkokį veiksmą atlikti su stačiakampiu gretasieniu, tačiau kas tai yra? Koks yra lygiašonis, lygiakraštis trikampis, statusis trikampis, rombas?.. Žinant jų savybes, atkrenta nemažai dilemų“, – sako V. Kravčenkienė. 

Matematikos mokytojas Šarūnas Vaitkus paruošė dažniausiai užduodamus klausimus apie matematikos VBE, susistemintame dokumente jis pateikia ir viešai nepublikuotų egzamino užduočių sprendimus, svarbiausias nuorodas, formules, kurių nėra egzamino lape, ir daug kitos naudingos informacijos ruošiantis šiam egzaminui. 

Dėstytojos V. Kravčenkienės rekomendacijos ruošiantis tiek matematikos, tiek ir bet kuriam kitam VBE: 

  • Mokantis reikėtų išjungti mobiliųjų telefonų garsą bei apskritai juos pasidėti kuo toliau.
  • Reikėtų mokytis be pertraukų dirbti po 3–4 val., o po to bent 30 min. ilsėtis. Poilsio metu galima užsiimti tik šiomis 4 veiklomis: miegoti, valgyti, medituoti arba sportuoti. 
  • Nemažai sėkmės galima tikėtis vien išmokius pritaikyti matematines formules.
  • Būtina medžiagą kartotis. Labai naudingos atminties kortelės, užrašai (tik būtina rašyti ranka). 

Išsamiau patarimai aprašyti šiame straipsnyje.

Dėstytojos patarimai matematikos VBE metu:

1. Prieš egzaminą labai svarbu išmiegoti visas 8 valandas: paskutinės nakties negalima paskirti mokymuisi.
2. Uždavinių nebūtina spręsti iš eilės, geriausia pradėti nuo lengvesnių, aiškesnių.
3. Būtina atidžiai perskaityti sąlygas, neskubėti, apgalvoti.
4. Gavus atsakymą pasitikrinti, ar jis logiškas, ar įvykdėme tai, ko buvo prašoma sąlygoje.
5. Jeigu įmanoma, būtinai susiprastinti reiškinį, tik tada spręsti uždavinį.

Naudingos nuorodos ruošiantis matematikos VBE: 

___________________________________________________________________________________________

Informaciją parengė Rūta Anusevičienė