Jei vis dar galvojate, kad rinktis turizmo specialybę – rizikinga, klystate. Ekspertai ir turizmo industrijų vystytojai įsitikinę – po pastarųjų pasaulio įvykių turizmo industrija tapo dar lankstesnė ir gyvybingesnė – linkusi atsitiesti ir augti dar didesniu pagreičiu. Todėl tai itin reikšminga žinia, specialybes besirenkantiems moksleiviams – motyvuotų ir tinkamas kompetencijas turinčių darbuotojų paklausa turizmo srityje šiuo metu milžiniška ir su laiku tik augs.
Nacionalinės turizmo verslo asociacijos prezidentė, kelionių organizatorės „Estravel“ vadovė Žydrė Gavelienė sako, jog kelionių planavimas, kaip ir pats keliavimas yra įdomus dalykas. Tačiau norint, jog kelionė būtų turininga ir už prieinamesnę kainą, profesionalus turizmo vadybininkas tampa didžiule pagalba.
„Popandeminis periodas ir papildomi įvairūs reikalavimai keliautojams kelia klausimų, kuriuose susigaudyti reikia profesionalios pagalbos. Šiandien visose Lietuvos išvykstamojo turizmo kelionių agentūrose situacija yra tokia, kad daugiau – norinčių keliauti klientų, nei žmogiškųjų resursų, kurie sugebėtų aptarnauti“, – atkreipdama dėmesį į turizmo specialistų paklausą, teigia Ž. Gavelienė, papildydama, kad šią profesiją verta rinktis dar ir dėl to, jog jau yra įrodyta, kad jos nepakeis dirbtinis intelektas.
Svetingumo industrija žvalgosi į studentus
Viešbučio „Radisson Hotel Kaunas“ generalinė direktorė Jūratė Rudienė antrina, kad iš tiesų pagyvėjęs turistų skaičius jaučiamas ir viešbučiuose, ypač paskutiniaisiais mėnesiais, tačiau, anot jos, rūpestį šiuo metu kelia personalo trūkumas.
„Susiduriant su darbuotojų trūkumu, turime dėti papildomų pastangų aptarnavimo kokybei užtikrinti – nuolat apmokyti naujus darbuotojus bei dirbti komandiškai: padėti intensyviausiai dirbantiems skyriams, kad mūsų svečiams garantuotume aukščiausią paslaugų kokybę“.
Pasak viešbučių ir SPA verslo projektų architektų įmonės „E77“ įkūrėjos, Pasaulinės SPA asociacijos (angl. World SPA Aassociation) ambasadorės Baltijos šalyse Eglės Rukšėnaitės, su kvalifikuotos sveikatingumo ir viešbučių srities darbuotojų paieškomis Lietuvoje susiduriama nuolat.
„Daug dėmesio skiriama naujiems darbuotojams pritraukti bei motyvacinėms priemonėms ir ne tik finansinėms. Sveikatingumo centrai ir SPA viešbučiai labai noriai priima studentus praktikoms atlikti ir vėliau stengiasi juos sudominti darbo pasiūlymais. Viena iš priežasčių, kodėl vis dar trūksta darbo jėgos, yra toli nuo didmiesčių nutolę SPA viešbučiai ir darbuotojų prisirišimas prie sau įprastos gyvenamosios vietos“, – sako E. Rukšėnaitė, papildydama, jog dažnu atveju jaunimas vis tik darbovietės ieškosi didmiesčiuose.
Tačiau, žvelgiant į pasaulinių tendencijų rodomus ženklus, svetingumo sektorius atsisuko į periferiją – būtent mažus miestelius, kaimus, užmiesčius, gamtą ar neatrastas vietas, nebūtinai tik kurortus ar tik didelius miestus.
„Dabar vis daugiau vystomi sveikatingumo modernūs ar specializuoti centrai, viešbučiai neatrastose vietovėse ar mažesniuose miesteliuose. Tikimės ateityje jaunimas drąsiau pažiūrės į šią augančią, perspektyvią specializaciją ir drąsiai rinksis gyvenimą bei darbą ne tik didmiestyje“, – atkreipia būsimų specialistų dėmesį Pasaulinės SPA asociacijos (angl. World SPA Association) ambasadorė Baltijos šalyse.
Vis daugiau vartotojų svetingumo paslaugas renkasi kaip pirmojo būtinumo prekę
Žvelgiant į Pasaulio turizmo organizacijos (PTO) fiksuojamus duomenis, lyginant su praėjusiais metais, tarptautinių turistų skaičius pirmąjį šių metų ketvirtį išaugo tris kartus, spartus turizmo atsigavimas pastebimas ir Lietuvoje – Nacionalinės turizmo skatinimo agentūros „Keliauk Lietuvoje“ pavasarį atlikto tyrimo duomenys rodo apie išaugusią kelionių paklausą vietiniame turizme.
Paklausus, kokios tendencijos šiuo metu atsispindi sveikatingumo sektoriuje, viešbučių ir SPA verslo projektų architektų įmonės „E77“ įkūrėja E. Rukšėnaitė įsitikinusi – numatomas augimas ir dar kartą augimas, šiam sektoriui tampant vis svarbesniu ir dar plačiau įsiliejančiu į kitus segmentus.
„Po pandemijos didelė visuomenės dalis pakeitė mąstymą apie sveikatingumą ir savijautą bei investiciją į savo stiprią imuninę sistemą, o ne tik gerą savijautą. Tai tiesiogiai darė įtaką SPA bei viešbučių, kompleksų ir bendrai sveikatos turizmo sektoriaus augimui bei vystymuisi visame pasaulyje. Manau, dabar ir ateityje sveikatingumas nebėra „kelionių ar laisvalaikio“ tendencija, tai yra pasaulinis judėjimas ir visapusiška paklausa, o viešbučiai ir kiti turi skubiai galvoti, kaip visapusiškai praplėsti savo paslaugų spektrą, o ne galvoti apie atskirus mažesnius SPA, viešbučius ar sporto centrus“.
Anot ekspertės, sveikatos turizmo paslaugų poreikis kyla dėl didėjančios dalies išsilavinusios visuomenės, kuri nori gyventi sveikiau, pradeda daugiau pajamų ir laiko skirti savijautos prevencijai ir gerovei.
Inovacijos neišvengiamos, bet žmogus – žmogui kontaktas dar labiau vertinamas
Per paskutinius metus, rinka labai drastiškai pasuko inovacijų, technologijų bei darnaus vystymosi diegimo keliu. Viešbučiuose įdiegtos išmanios sistemos, atsakingai valdančios būtinąsias funkcijas, tokias kaip apšvietimą, energinius resursus, ir kuriančios pridėtinę vertę svečiui, norinčiam išmaniuoju būdu individualiai susikurti asmeninę atmosferą.
„Ši sritis tampa inovatyvi ir technologiškai pažengusi. Auganti paklausa ir platesnis klientų suvokimas apie šią sritį augins poreikį tik specialiai kvalifikuotiems darbuotojams. Labai svarbus ypatingai platus ir profesionalus sveikatingumo srities suvokimas, gebėjimas suprasti žmogaus sveikatingumo poreikius. Šios žinios derinamos su gebėjimu valdyti technologijas, inovatyvius įrengimus, programas ir gebėti labai greitai adaptuotis prie atsinaujinančių programų“, – sako viešbučių ir SPA verslo projektų ekspertė E. Rukšėnaitė.
Ji pabrėžia, kad šios srities žavesys visuomet bus paslauga, kurią žmogus atlieka žmogui – būtent prisilietimo, bendravimo, individualumo ar tradicinių sveikatos turizmo paslaugų svarba, kuri išliks per amžius ir bus dar labiau vertinama.
Paklausus, kokių specialistų šiuo metu laukia viešbučių sektorius, viešbučio „Radisson Hotel Kaunas“ generalinė direktorė J. Rudienė sako, jog svarbiausia – mėgti bendrauti bei mokėti užsienio kalbas ar bent jau anglų kalbą, kuri reikalinga bendraujant su užsienio svečiais. Didelė reikšmė teikiama kandidatų norui, motyvacijai, pozityvumui ir norui dirbti komandoje.
„Darbas viešbučiuose yra labai dinamiškas ir įvairus. Čia niekada nebūna nuobodu. Kiekvieną dieną vis susitinkame su įvairiais įdomiais žmonėmis, svečiais iš įvairiausių pasaulio šalių, kurie turi skirtingus poreikius. Čia nereikia būti žinomam ar turtingam, kad pasisveikintum su Stingu ar palinkėtum geros viešnagės princui Čarlzui“, – apie spalvingą kasdienybę pasakoja J. Rudienė.
Anot jos, specialistams, turintiems viešbučių vadybos specializaciją, galima dirbti labai įvairius darbus ir, jeigu tik yra noras, pabandyti save įvairiose rolėse. „Viešbučių vadybos specialistai gali atrasti save įvairiuose skyriuose – registratūros, restorano, kambarių, konferencijų, ar pardavimų. Turime ne vieną sėkmės istoriją, kai svetingumo versle save realizuojantys darbuotojai kyla karjeros laiptais, įgyja patirties vis kitame skyriuje bei tampa skyrių vadovais. Viešbutis – tarsi gyvas organizmas su daug įvairių sistemų, standartų, procedūrų, kurias būtina pažinti, norint augti ir kilti karjeros laiptais“, – sako viešbučio „Radisson Hotel Kaunas“ generalinė direktorė.
Studijuoti kviečia Kauno kolegija
Turizmo rinka šiai dienai apima platų veiklų spektrą, todėl ir darbo atrankose pranašumą pelno tie, kurie darbo pobūdį renkasi kryptingai. Atsižvelgiant į darbo rinkos pokyčius, atitinkamai tobulinamos aukštosiose mokyklose specialistus ruošiančios studijų programos. Kauno kolegijos Turizmo ir viešbučių vadybos studijų programos studentams siūloma išskirtinė galimybė studijuoti programoje, apimančioje visą svetingumo sektorių, pasirenkant vieną iš trijų specializacijų – Turizmo vadybos, Viešbučių vadybos, Sveikatingumo ir SPA paslaugų vadybos.
Šiais metais Kauno kolegijoje Verslo fakulteto Turizmo ir viešbučių vadybos studentų baigiamųjų darbų komisijoje dalyvavusi E. Rukšėnaitė sako maloniai nudžiugusi čia ruošiamų studentų kompetencijomis, moderniomis žiniomis, inovatyviomis baigiamųjų darbų temomis, kurios pateisina praktiškų, inovacijomis grįstų studijų požiūrį. „Vertinčiau, kad šių metų absolventai 60% puikiai parengti pradėti darbus sveikatingumo srities vadyboje ir net 40% absolventų jau dabar gali pretenduoti į aukštesnės pozicijos vadybos darbo vietas sveikatos turizmo sektoriuje“, – įžvalgomis dalijasi ji.
„Linkime stojantiesiems drąsiau pasirinkti šios srities studijas, nes galima garantuoti, kad turint specializuotas žinias, šioje srityje garantuotos karjeros galimybės“, – būti drąsiais į darbo rinką žengiančius jaunus žmones drąsina viešbučių bei sveikatingumo industrijos ekspertė E. Rukšėnaitė.