Atostogos jau prieš savaitę baigėsi, moksleiviai mokosi nuotoliniu būdu. O karantinas tęsiasi, ir gali būti, kad jis tęsis ir iki mokslo metų pabaigos. Nuotolinio mokymosi iššūkiai dar neįveikti – visiems tenka ieškoti būdų, kaip padaryti tą mokymąsi efektyvesniu. Tačiau gyvenimas turbūt nėra tik mokslai?
Internetinėje erdvėje juokaujama, kad kai karantinas baigsis, ir visi vėl išeisime į gatves, pagrindinis klausimas bus susitikus: „Ką TU veikei karantine?“. Ir turbūt nelabai bus kuo pasididžiuoti, jei atsakymas bus „naršiau socialiniuose tinkluose“.
Tuo tarpu 16-metis vilnietis Marius Mikelionis galės papasakoti, kad kartu su bendraamžių komanda (ir su Vilniaus savivaldybės bei kitų specialistų pagalba) išleido leidinį moksleiviams „Ką veikti paaugliams per karantiną“, bei pats išbandė bent kelias naujas veiklas.
Pradėjo net nežinodamas ką reikės daryti
Kaip pasakojo Marius, idėja kilo visai atsitiktinai. Pamatęs „feisbuke“ Vilniaus mero patarėjo Karolio Žukausko „post‘ą“, prašantį savanorių pagalbos, Marius nusprendė pasisiūlyti, net nelabai žinodamas, kuo jis galės padėti. Svarbiausia buvo iniciatyva ir noras „veikti“. Po to, bendraujant su Karoliu, išsivystė idėja, kad būtų neblogai, jei paaugliai parengtų „karantino laisvalaikio vadovą“ tokiems pat paaugliams – jie pagal savo kriterijus atrinktų, kokios veiklos jiems ir jų bendraamžiams būtų įdomios ir aprašytų tas veiklas per savo požiūrio „prizmę“. Karolis pasiūlė, kad jeigu tokį leidinį darys paaugliai paaugliams, veiklų sąrašas išeitų įdomesnis ir priimtinesnis nei, jei tai darytų suaugusieji. „Aišku, sutikau ir greitai subūriau draugų komandą, kuri man padėjo atlikti šį darbą“, – pasakojo Marius.
32 būdai ką veikti namuose:
Visa iniciatyva virto 19-os puslapių leidiniu, kuriame siūlomos veiklos suskirstytos į kelis skyrius: šeimyninės veiklos (čia ir stalo žaidimai bei pagalba tėvams, bandant naujus dalykus IT srityje), asmeninės veiklos (pvz., susirasti naują hobį – tapyti, sukurti dainą ar pradėti kurti filmukus ir talpinti juos į „youtube“), edukacinės veiklos (šiame skyriuje – daug nuorodų į įvairias pamokas, kurias galima „lankyti“ internetu: pvz., M.Čepulio gamtos pamokos arba „Nepatogaus kino“ klasė), na ir skyriai apie meno bei sporto veiklas. Visas leidinys ir visos 32 veiklos ką veikti yra čia: https://drive.google.com/file/d/1AtHNqS15ksMCIJidxcX_eezy6-L8F0U2/view
O tuo tarpu Marius Mikelionis dar atsakė į kelis mūsų klausimus, kaip vyko visas leidinio rengimo procesas ir ką asmeniškai jam davė šis leidinys:
Kaip vyko leidinio rengimo procesas – kaip atsirado bendraminčių, kaip susidėliojo visas leidinio planelis ir "pasirašė" tekstai?
Pirmiausia parašiau „Facebook“ post‘ą, kuriame paprašiau, kad paaugliai rašytų man savo idėjas, ir tokių pagalbininkų atsirado tikrai nemažai. Tuo pačiu metu subūriau komandą, kuri visas idėjas apdorojo – jomis pasidomėjo, aprašė bei kitaip papildė tas veiklas arba jas pašalino, atsižvelgdama į tai, kas mums patiems patinka ir todėl turėtų patikti ir kitiems paaugliams. Taip, su gausia paauglių pagalba, naudodamiesi Messenger‘iu ir Google Docs‘ais sudarėme sąrašą su aprašymais ir nuorodomis bei nusiuntėme jį Karoliui Žukauskui. O jis sąrašą perdavė bendrovei „We Are Marketing“, kuri buvo pasisiūliusi savanoriauti šiame projekte, ir įvilko viską į gražų dizainą. Kai jau turėjome knygelę, ja iškart pasidalino Vilniaus meras Remigijus Šimašius, o knygelė buvo įkelta į puslapį karantinas.lt.
Ar rezultatas džiugina? Kokių komentarų sulaukiate iš bendraamžių?
Nieko nesitikėjau, leidinį dariau iš idėjos, bet rezultatas labai nudžiugino. Susilaukėme labai daug pagyrimų, o nemažai bendraamžių mūsų darbu pasidalino su kitais socialiniuose tinkluose. Taip pat gavome ir keletą pasiūlymų, ką dar galėtumėme įtraukti į knygelę, tarp jų – daugiau sporto pratimų ir dar keli kūriniai, kuriais galėtume papildyti mūsų siūlomų kūrinių sąrašą.
Kokias naujas įdėjas galbūt pats išbandei karantino metu? Arba ką planuoji išbandyti?
Tai ir yra vienas iš geriausių dalykų, ką bedarymas šį sąrašą sužinojau – galybę įdomių veiklų, kurias nekantrauju išbandyti, ypač kai laiko dabar turiu šiek tiek daugiau. Neseniai pradėjau interaktyvias (ir nemokamas) psichologijos pagrindų studijas Jeilio universitete ir filosofijos pagrindų studijas Edinburgo universitete – apie tokias galimybes tikrai nebūčiau sužinojęs, jei nebūtumėme sudarę šio sąrašo. Taip pat mane labai domina meninių veiklų sritis, ten planuoju daug ką išbandyti – tiek pažiūrėti keletą siūlomų filmų, serialų, tiek paklausyti dar negirėtų „podkastų“ ar muzikos kūrinių.
Ne apie leidinį, bet – kas sunkiausia karantino metu, ko pasiilgsti? Ką padarysi pirmiausia, kai baigsis karantinas?
Esu intravertas, tad man namuose būti ne tik nesunku, bet ir gera. Visgi mano ekstravertiškoji dalis pasiilgsta buvimo gryname ore, krepšinio treniruočių, mokyklos draugų ir naujų iššūkių. Iš tokių ekstremalių situacijų daug ką supranti – pavyzdžiui, kad žmogui reikia labai nedaug.
Dabar, kai prasidėjo mokslai nuotoliniu būdu, turbūt lieka mažiau laiko toms veikloms, kurios aprašytos leidinyje tiek tau, tiek bendraamžiams? Į kokias veiklas labiau "orientuojiesi", kas atrodo svarbiausia?
Ypač pirmą savaitę, kai tik aiškiniesi, kaip visas mokymasis vyksta ir bandai susidaryti sistemą bei įšokti į naują rutiną, tai iš tikrųjų yra sunku našiai dirbti. Darbo nesumažėjo, susitaupė tik kelios valandos nuo būrelių ir keliavimo į mokyklą. Tad papildomo laiko iš esmės daug neatsirado, tiesiog jį reikia praleisti namuose kitais būdais. Kartais gali atrodyti, kad tai neįmanoma. Tam ši knygelė ir skirta – parodyti, kad tą laiką galima išnaudoti produktyviai, net ir tokiomis sąlygomis, kokias turime. Būnant namuose irgi galima išeiti iš komforto zonos ir išsikelti sau iššūkių, tobulėti – tą darau ir pats, bandydamas naujas veiklas namuose ir kitaip kuo produktyviau išnaudodamas laiką. Taip pat stengiuosi skirti daugiau laiko poilsiui ir miegui. Tiesiog vengiu daryti tai, kas yra neprasminga, o tam nepasiduoti būnant namuose, tokioje blaškančioje, darbui nepritaikytoje aplinkoje, ir yra didžiausias iššūkis.
Ačiū Mariui Mikelioniui už pokalbį ir kad pasidalino savo patirtimi karantino metu. O ką jūs veikiate karantine, su kokiais iššūkiais bandote „susigrumti“, kokia patirtimi galite pasidalinti su bendraamžiais? Rašykite info@kurstoti.lt
Nuotraukoje: Marius Mikelionis
Straipsnio autorė: Žydronė Lukštytė