Kaip informavome šiame straipsnyje, spalio pabaigoje NŠA paskelbė valstybinių brandos egzaminų (VBE) užduočių aprašus bei vertinimo kriterijus. Netrukus po to socialiniuose tinkluose pasipylė gausios mokytojų diskusijos. Tuomet mokytojai retoriškai klausė, ar praėjus beveik dviem mėnesiams nuo naujų mokslo metų pradžios bei iki šiol neturėjus vertinimo kriterijų, nesutriks ugdymo procesas ir ar nebus diskriminuojami B lygio lietuvių k. VBE pasirinkę mokiniai, kai bendrojo ir išplėstinio kursų užduotys vertinamos pagal analogiškus vertinimo kriterijus.
„Susitikime su mokytojų lituanistų bendruomenės atstovais pristatėme Nacionalinės švietimo agentūros parengtus pasiūlymus dėl vertinimo kriterijų, išgirdome ir įsiklausėme į mokytojų pastabas bei rekomendacijas. Tikiuosi, kad pateiktame vertinimo kriterijų projekte pavyko suderinti pozicijas ir šis variantas geriausiai atitiks mokinių interesus. Kviečiu susipažinti su vertinimo kriterijų projektu, kurį planuojame patvirtinti jau kitą savaitę, kad mokytojai ir mokiniai galėtų ramiai ruoštis būsimiems egzaminams“, – sako Nacionalinės švietimo agentūros vadovas Simonas Šabanovas.
Valstybinio lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzamino bendrojo ir išplėstinio kurso antros egzamino dalies vertinimo kriterijų projekte patikslinti šie vertinimo aspektai:
- aiškiau apibrėžti teksto interpretacijos ir probleminio klausimo svarstymo rašinių žanriniai skirtumai;
- patikslintos atskirų turinio kriterijų formuluotės: aiškiau apibrėžtas konteksto, interpretavimo, polemizavimo, argumentavimo, fakto klaidų vertinimas;
- bendrojo kurso mokinių darbų vertinimo kriterijuose numatyti žemesni reikalavimai kalbos taisyklingumui ir teksto raiškai, numatytos turinio vertinimo išimtys (pvz., leidžiama pasitelkti siauresnį kontekstą rašant teksto interpretaciją, nereikalaujama polemizuoti rašant probleminio klausimo svarstymo rašinį, atsisakyta argumentų svarumo vertinimo kriterijų);
- patikslinta, kad svarstant probleminį klausimą privaloma remtis pateiktu tekstu kaip argumentų medžiaga;
- apibrėžiama, kokiais atvejais mokinio darbas yra vertinamas absoliučiu nuliu – kada darbas iš viso nevertinamas (pvz., kai mokinys parašo rašinį savo sugalvota tema, interpretuoja savo tekstą).
Su valstybinio lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzamino bendrojo ir išplėstinio kursų antros egzamino dalies vertinimo kriterijų projektu galima susipažinti čia.
Taip pat visuomenė ir mokytojai iki lapkričio 15 d. gali užduoti klausimus ir teikti pasiūlymus dėl vertinimo kriterijų projekto.