Ateitis sparčiai besivystančioje darbo rinkoje

XXI amžiuje visą gyvenimą trunkanti karjera vienoje srityje ar net darbovietėje – labiau išimtis nei taisyklė. Procesų automatizavimas, dirbtinis intelektas keičia pramonės sektorių, o kai kuriems darbams jau nebereikia darbuotojų – tikrų žmonių. 

Darbo vietoms, kurios dar neseniai buvo ekonomikos pagrindas ir variklis, gresia išnykimas: darbuotojus čia gali pakeisti automatizuotos sistemos.

Per ateinančius kelerius metus užimtumą lems keli veiksniai. Ateities darbo rinkai būdinga dar spartesnė technologijų pažanga – vyraus automatizacija, dirbtinis intelektas ir robotika. Specialistai turės nuolat atnaujinti įgūdžius, prisitaikyti, tobulinti įgūdžius. Ir nors tam tikrų darbuotojų paklausa gali ženkliai sumažėti ar net ir visai išnykti, pirmaujančiose pramonės srityse (atsinaujinančios energetikos sektorius, sveikatos priežiūros technologijos, skaitmeninė rinkodara ir kt.) atsiras daug naujų galimybių. 

Be to, pokyčiai paveiks ne tik darbo vietas, bet ir karjeros planavimą. Spartus technologinių naujovių įsigalėjimo tempas lemia, kad įvairiose pramonės srityse reikės ugdytis naujus įgūdžius. 

Nuotolinio darbo įsigalėjimas keičia tradicinį užimtumą, kuria darbuotojams naujas galimybes ir iššūkius. 

O kadangi gyvename šioje sparčių pokyčių epochoje, investavimas į visą gyvenimą trunkantį mokymąsi ir kvalifikacijos kėlimą bus labai svarbus žmonėms, siekiantiems užsitikrinti karjerą ir ateityje ir išlikti konkurencingiems darbo rinkoje.

Nykstančios profesijos 

Remiantis „McKinsey“ ataskaita apie generatyvinio dirbtinio intelekto poveikį ateities darbo rinkai, palaipsniui išnyks darbai, kuriuos galima automatizuoti arba pasitelkiant technologines naujoves ženkliai supaprastinti. Taigi, kokie specialistai gali tapti nebepaklausūs? 

1. Duomenų suvedimo ir apdorojimo specialistai

Daugelį metų duomenų įvedimo ir apdorojimo užduotys buvo esminės technologijų sektoriuje. Tačiau dirbtinio intelekto algoritmų pažanga leido automatizuoti šias užduotis itin efektyviai ir tiksliai. Dirbtinio intelekto valdoma programinė įranga dabar gali nuskaityti, suskirstyti į kategorijas ir auti duomenis iš skirtingų šaltinių, todėl darbuotojams nereikia įvesti duomenų rankiniu būdu. Organizacijos vis dažniau taiko dirbtinio intelekto sprendimus savo su duomenimis susijusioms operacijoms, didindamos galimybes greitai ir nepriekaištingai valdyti didelius duomenų srautus. Tikimasi, kad ši tendencija nekis ir artimiausiu metu, todėl sumažės duomenų suvedimo ir apdorojimo specialistų paklausa. 

2. Programinės įrangos testuotojai 

Programinės įrangos testavimas labai svarbus programinės įrangos kūrimo procese užtikrinant, kad programos veiktų taip, kaip numatyta. Tradiciškai šią užduotį atlieka kokybės užtikrinimo specialistai, kurie rankiniu būdu testuoja ir dokumentuoja visus rastus defektus. Tačiau DI pagrįsti  automatizuoti testavimo įrankiai tampa vis svarbesni technologijų sektoriuje. Jie greitai atlieka įvairius testus, analizuoja rezultatus ir, remdamiesi istoriniais duomenimis, netgi numato galimas problemas. Palyginti su rankiniu testavimu, šie įrankiai – efektyvesni, tikslesni, o jų veikimas gali būti nuolat gerinamas naudojant mašininio mokymosi algoritmus. Dėl to tikimasi, kad programinės įrangos testuotojų paklausa sumažės.

3. Klientų aptarnavimo specialistai

Suklestėjus dirbtiniam intelektui, tradicinis klientų aptarnavimo specialistų, kurie pirmiausia atsako į pasikartojančius užklausas ir pateikia standartizuotus atsakymus, gali nebereikėti. Pažangūs pokalbių robotai ir virtualūs asistentai jau geba suprasti, apdoroti kalbą ir vis dažniau užmegzti prasmingus dialogus su klientais bei efektyviai išspręsti bendrąsias problemas.

DI pagrįstos klientų aptarnavimo sistemos veikia visą parą, atsakymus į skubias užklausas pateikia visą parą ir vienu metu daugybei klientų. Dėl nuolatinės DI pažangos, tikėtina, kad iki 2030 metų daugelis įprastų klientų aptarnavimo darbų bus automatizuoti. 

4. Telemarketingo specialistai

Telemarketingo  specialistų, telefonu siūlančių įsigyti prekes ar paslaugas, darbas yra ant išnykimo slenksčio, nes vėlgi DI valdomi pokalbių robotai ir automatizuotos rinkodaros sistemos sukėlė revoliuciją klientų informavimo srityje. DI sprendimai pamažu pakeičia telemarketingo specialistų poreikį: DI gali sudominti klientus ne mažiau nei fiziniai žmonės. Be to, įmonės vis drąsiau naudojasi šiais technologiniais pasiekimais, todėl mažėja tradicinių telemarketingo specialistų paklausa.

5. Greitojo maisto sektoriaus darbuotojai

Greitojo maisto sektoriaus darbuotojų ateitis – taip pat neaiški, nes restoranai vis dažniau ieško automatizavimo būdų: tai padeda sumažinti priklausomybę nuo žmogaus darbo. Daugelis greitojo maisto restoranų jau įdiegė užsakymų savitarnos terminalus, signalizuojančius apie tolesnę automatizaciją – šįkart jau virtuvėje. JAV kai kurios įmonėse robotai jau atlieka rutinines užduotis: varto mėsainius, surenka sumuštinius, todėl darbo jėgos poreikis gali labai sumažėti.

Galima įsivaizduoti, kad ateityje greitojo maisto kavinėse galėtų dirbti su minimaliai darbuotojų, daugiausia pasikliaujant robotais, ruošiančiais užsakymus ir aptarnaujančiais klientus, o ateityje numatoma ir tolesnė automatizacija. 

6. Teismų administracijos darbuotojai, advokatų padėjėjai

Skaitmeniniai įrankiai jau gali įgyvendinti užduotis, kurias tradiciškai atlikdavo teismų administracijos darbuotojai ir advokatų padėjėjai. Per ateinantį dešimtmetį darbuotojų poreikis šioje srityje gerokai sumažės.

Nors kai kuriuose sektoriuose akcentuojama DI integracija, verta paminėti, kad atliekant sudėtingas užduotis, tokias kaip dokumentų rengimas ir sutarčių analizė, nebūtinai reikės DI. Teisinės įmonės konkurencinį pranašumą iš tikrųjų gali įgyti pirmenybę teikdamos ne technologiniams sprendimams, bet sutelkdamos dėmesį į efektyvumą, kurį gali užtikrinti darbuotojai. 

7. Prekybos agentai

Prekybos agentai atlieka labai svarbų vaidmenį susisiekiant su potencialiais klientais ir reklamuojant įmonių, kuriose dirba, produktus ar paslaugas. Jie naudoja įvairias strategijas, kaip, pavyzdžiui, informuoja apie naujus pasiūlymus, supažindina su ypatingais pasiūlymais, akcijomis, pardavimams skatinti taiko įtikinimą. 

Taigi, nors verslas DI eroje nėra pasirengęs visiškai atsikratyti pardavimų profesionalų, DI greičiausiai perims tam tikras pareigas, kurias tradiciškai tvarkė prekybos agentai. Pažangi DI technologija leidžia įmonėms įrašyti pardavimo pasiūlymus ir automatizuotai juos pristatyti, kai tik potencialus klientas atsiliepia telefonu, todėl nebereikia skambinti. Be to, DI įrankiai gali užmegzti ryšį su potencialiais klientais ir taip padidina pardavimo konversijų rodiklius.

8. Vairuotojai, kurjeriai

Vairuotojai dėl sparčios autonominių transporto priemonių ir dronų sistemų pažangos, sukeliančios perversmą transporto pramonėje, jaučia vis didesnį spaudimą ir dvejones dėl ateities. 

 Taigi, taksi vairuotojų ir kurjerių amatui kyla vis didesnis pavojus: ateityje juos tikrai galo pakeisti „kolegos“. Kadangi šios technologijos toliau tobulėja ir įgauna pagreitį, manoma, per kelerius artimiausius metus vairuotojų poreikis labiausiai išsivysčiusiose šalyse sumažės, o tai reikš esminius transporto sektoriaus pokyčius.

Taigi, tikimės, kad šis sąrašas padės geriau orientuotis, kokių specialistų poreikis ateityje ženkliai sumažės. Taip pat informacijos apie paklausiausias profesijas ieškokite žurnaluose „Kuo būti“ ir „Kur stoti“. 

___________________________________________________________________________________________

Informaciją parengė Rūta Anusevičienė