Buvo planuojama, kad nuo šių mokslo metų pradžios trijose Kauno mokyklose – „Aušros“, S.Dariaus ir S.Girėno gimnazijose bei Senamiesčio pagrindinėje mokykloje – startuos „A mokyklos“ (ateities mokyklos) projektas. Realiai jis veikti pradėjo tik nuo spalio mėnesio.
Mokinio pažymėjimas – vietoj grynųjų
Šio projekto tikslas – mokiniui suteikti vieną elektroninę kortelę, kuri pakeistų ir grynuosius pinigus, ir įprastą moksleivio pažymėjimą bei mėnesinį viešojo transporto bilietą. Ja taip pat būtų galima ir atsiskaityti už maistą valgykloje, naudotis bibliotekos paslaugomis, suteikiamos įvairios nuolaidos pramogoms.
Taip pat ši kortele ne mažiau svarbi ir dėl mokinių kontrolės. Mokiniai elektronine kortele turi naudotis įeidami į mokyklą ir išeidami iš jos. Naudojantis šia kortele, lengviau mokinius gali kontroliuoti ir tėvai: ar vaikas buvo mokykloje, kiek sumokėjo už maistą, kitas prekes, ką pirko.
Šios elektroninės kortelės įdiegiamos mokyklose ir dėl patogumo, ir dėl saugumo. Pirmieji elektroninio mokinio pažymėjimai (EMP) buvo įdiegti sostinėje prieš metus. Vilniaus savivaldybė kartu su septyniomis Vilniaus mokyklomis įgyvendina e. mokyklos projektą.
Sostinėje su EMP galima naudotis oranžiniais miesto dviračiais
Sostinės moksleiviai, turintys elektroninius mokinio pažymėjimus, jais gali naudotis kaip „Vilniečio kortele“, kuri atitinka viešojo transporto e-bilietą. Vilniaus moksleiviai su savo EMP gali naudotis ir oranžiniais miesto dviračiais „CycloCity“.
Elektroninių mokinio pažymėjimų diegimą 2012 m. patvirtino švietimo ir mokslo ministras. Kol kas šie nauji mokinio pažymėjimai diegiami palaipsniui.
Mokyklose, kurios vis dar neturi įsidiegusios EMP – naudojami popieriniai mokinio pažymėjimai. EMP gali būti išduotas tik sudarius sutartis su personalizavimo paslaugas tiekiančia bendrove.
E. mokinio pažymėjimas nėra privalomas – sprendimą jį įsivesti priima pačios mokyklos, taigi, tiek mokyklos administracija, tiek mokinių tėvai turi pasakyti, ar jiems reikia šios naujovės.
Kaip patys moksleiviai vertina šias naujoves?
Naujovėms imlus jaunimas įvairiai vertina šias naująsias korteles. Kurstoti.lt apklausė vyresniųjų klasių gimnazistus – daugiausia abiturientus, kokia jų nuomonė įdiegus į mokyklas EMP: ar naudinga, ar pateisino jų lūkesčius, ar neatsirado daugiau suvaržymų.
Pakalbinom Kauno S.Dariaus ir S.Girėno bei „Aušros“ gimnazijų abiturientus ir vienoliktokus.
Nemano, kad labiau suvaržoma mokinio laisvė
Kauno S.Dariaus ir S.Girėno gimnazijos abiturientas Klaudijus Melys teigė, kad kortelės buvo pradedamos išbandyti nuo rugsėjo vidurio, tačiau realiai jos veikti pradėjo nuo spalio 1 dienos.
„Mūsų mokykloje kortelių sistema gana įdomi – nėra vartelių ar kažkokių kelio užkirtimo įrenginių, mokykloje esančios sistemos leidžia moksleiviams būti sąmoningiems ir tiesiog pasižymėti, netrukdant jiems įprastos rutinos.
Kol kas ši sistema dar išbandoma ir po truputį įdiegiama mūsų mokykloje, griežtumas išliko toks pats koks ir buvo, bet labiau padidėja mokinio atsakomybė. Jeigu jis nepasižymi nuskambėjus skambučiui ar vėluojant į pamokas, moksleivio dienyne iškart atsiranda „n“ ar „p“ raidės. Jei mokinys pamokoje pasirodė, tačiau nepasižymėjo, mokytojas tiesiog ištaiso esamą ženklą. Daugumos moksleivių nuomone, sunku įprasti prie naujos sistemos, nors mokytojai kiekvieną rytą stengiasi priminti, kad reikia atsižymėti“, – pasakojo Klaudijus.
Klaudijaus nuomone, elektroninio moksleivio pažymėjimas yra nerealus dalykas, jis ne tik palengvina mokytojo darbą, bet ir leidžia tėvams matyti esamą situaciją, ar jų vaikas atėjo į mokyklą ir pan.
„Moksleiviams tai puiki galimybė gauti nuolaidų, jau pačiam teko pasidžiaugti nuolaidomis važiuojant traukiniu, kavinėse. Manau, šis pažymėjimas nėra laisvės suvaržymas, o tik naujas žingsnis geresnės ateities link. Vis dėlto, tampame informacine visuomene, kuriai reikia inovacijų, technologijų, tad gerai, kad mokykla tampa pažangesne ir labiau atraktyvesne“, – savo nuomonę dėstė Klaudijus.
Ne visada supranti, kada pažymėjo, o kada „atžymėjo“
Tos pačios gimnazijos abiturientė Karolina Januškevičiūtė neliko sužavėta naujosios tvarkos. Priešingai, mergina čia įžvelgia nemažai trūkumų.
„Nėra logiška, kad įeinant į mokyklą, ten, kur reikia pažymėti bilietą, nėra jokių vartelių. Žymėjimo aparatai pakabinti tik prie durų. Niekas nekontroliuoja, ar mokinys pasižymėjo, ar ne. Neretai, „apsimiegoję“ ir skubėdami į mokyklą, mokiniai pamiršta tai padaryti. Taip pat ir po pamokų – norisi kuo greičiau grįžti namo, todėl ir pamirštama ta naujoji pareiga“, – kalbėjo Karolina.
Gimnazistė pasakojo, kad pasitaiko ir įvairių kuriozinių situacijų su naujomis kortelėmis. Kelis kartus perbraukus savo kortele jau nesupranti, ar tave pažymėjo ar atžymėjo. Abiem atvejais dega žalia lemputė.
„Būtų aiškiau, jei, tarkim, ateinant į mokyklą užsidegtų žalia, o atsižymint raudona. Tada bent jau žinotum, kada tave pažymi, o kada parodo, kad išeini“, – naujosios sistemos trūkumus įžvelgė Karolina.
S.Dariaus ir S.Girėno gimnazijoje taip pat yra keletas klasių, į kurias įeinant ir išeinant reikia pasižymėti kortele.
„Ar patenkinti mokiniai nauja sistema? Na, mes tiesiog neturėjom kito pasirinkimo“, – tvirtino Karolina.
„Aušros“ gimnazijoje ne viskas sustyguota
Kauno „Aušros“ gimnazijos abiturientė Aina Guvaitė teigė, kad elektroninėmis kortelėmis retai kada naudojasi mokiniai. Be to, mokiniai vidury pamokų negali išeiti iš mokyklos, nes pridėjus bilietą prie aparato, durys neatsirakina.
„Nebent pavėluoji į mokyklą, tai tada atsižymi, kad mokyklos durys atsirakintų, bet į elektroninį dienyną tamo.lt jokių „n“ raidžių nerašo. Prie įėjimo ir pačioje mokykloje yra vietos kur atsižymėti, bet aš pati asmeniškai viduje niekada neatsižymėjau. Tik kai pavėluoju į pirmą pamoką, tada atsižymiu, nes kitaip į mokyklą negalėčiau įeiti“, – apie šiemet atsiradusias naujoves mokykloje pasakojo Aina.
Gimnazistė teigė, kad mokytojai užtikrino, jog netrukus ši sistema turėtų pradėti veikti geriau.
„Man atrodo, kad ta kortelė visiškai nereikalinga. Jau ir taip yra viskas susisteminta: tėvai gali matyti ką tu valgai, kada išeini, o kiekvienas žmogus, nesvarbu kokio amžiaus jis būtų, privalo turėti bent šiek tiek privatumo.
Mano nuomone, skambus pavadinimas „Ateities mokykla” taškų prideda madų besivaikantiems mokyklų vadovams, bet kol sistema nėra iki galo ištobulinta ir griauna mokinių privatumą, tol gerai jausis tik mokyklų vadovai. Šių kortelių pliusą įžvelgiu tik vieną – įvairios nuolaidos pramogoms, kelionėms geležinkeliu. O mokyklos vartų sergėtojo pareigas puikiai atlieka mūsų budinčioji, nereikia tam kortelių“, – savo nuomonę išsakė Aina.
„n“ raidė gali atsirasti iš niekur
„Aušros“ gimnazijos vienuoliktokė antrino, kad šios kortelės privalumai yra tik tėvams ir mokytojams, bet ne mokiniams.
„Tėvai gali matyti kada vaikai nesilanko pamokose, mokytojams taip pat palengvina darbą, nors kol kas mokytojai atskirai žymi ko nebuvo pamokoje, o kortelės žymi taip, kaip joms patinka: jei buvai mokykloje ir pasižymėjai, vis vien grįžęs namo gali rast „n“ raidę. Žinoma, kol sistema nauja, dar nėra viskas gerai sutvarkyta, bet aš vis vien nelabai suprantu, kam to reikia“, – atvirai kalbėjo gimnazistė.
Mergina supranta, kad įvedant elektronines korteles, norėta palengvinti bei privalumų suteikti ir moksleiviams. Logiška, kad vienoje kortelėje gali būti ir e. bilietas, ir kad su ja galima atsiskaityt mokyklos valgykloje, ir nuolaidos einant į kiną.
„Kol kas visa tai yra naujovė ir nėra populiaru tarp moksleivių. Nemanau, kad apskritai to reikėjo, geriau galėjo palengvinti mokslus, o ne užsiiminėti tokiais žaidimais“, – aštrią nuomonę turi gimnazistė.
Tenka mažiau naudoti kortelių
S.Dariaus ir S.Girėno gimnazijos gimnazistė Raminta Matonytė nemano, kad įvedus elektronines korteles būtų sugriežtėjusi tvarka.
„Manęs asmeniškai nevaržo tos kortelės, nes jei išeini iš pamokų su pateisinama priežastimi, tai išeisi ir su kortele, ir be jos. Kol kas neįprastas dalykas tos kortelės ir dažnai pamirštu, kad reikia pasižymėti atėjus mokyklą. Dar nėra tokio įpročio“, – sakė gimnazistė.
Ypač patenkinta Raminta, kad į elektroninę kortelę yra integruotas nuolatinis bilietas. Taip reikia naudoti mažiau kortelių.
„Kol kas daugiau privalumų nespėjau pajusti. Taip pat nemanau, kad šios kortelės sutramdys tuos, kurie laksto iš pamokų. Jei jau bėgiojo iki šiol, tai ir toliau bėgs“, – įsitikinus Raminta.
Erika VAITKŪNIENĖ
Emilės VAITKŪNAITĖS nuotraukos