Vyriausybės strateginių tyrimų ir analizės centro (STRATA) parengtoje „Švietimo ir įgūdžių iššūkių sprendimo galimybių studijoje“ aptariamos įvairios ateities tendencijos ir iššūkiai, kurie bus svarbūs švietimo, ugdymo ir įgūdžių sritims. Tarp įdomių pavyzdžių paminėti ir tyrimai, kai kuriose šalyse pritaikius socialinius robotus.
Robotai švietime šiuo metu daugiausia naudojami pagal dvi paskirtis: supažindinti ir sudominti vaikus STEAM dalykais (pažangus ugdymas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos kontekste) arba, naujausia taikymo sritis, robotus naudoti kaip mokytojus-asistentus.
Robotikos pažanga ir dirbtinio intelekto plėtotė leidžia kurti robotus-mokytojų asistentus, kurių pagrindinis pranašumas ir patrauklumas – individualus, tiesioginis kontaktas su mokiniu, to negali suteikti kompiuterinis mokymas.
Nors plačiai taikomų komercinių robotų sprendimų, skirtų formaliajam švietimui, kol kas nėra, galima pasimokyti iš skirtingų bandymų ir tyrimų.
Kalbų, ypač antrosios kalbos, mokymas buvo įvertintas kaip ypač perspektyvi galimybė robotams-mokytojopagalbininkams. 2019 m. atliktame tyrime olandų vaikai nuo 5 metų buvo mokomi anglų kalbos kaip antrosios kalbosnaudojant socialinį robotą.
Jaunasis besimokantysis ir robotas sėdėjo prie planšetinio kompiuterio, kuriame buvo rodomos trumpos istorijos. Tyrimo metu norėta sužinoti, ar robotai veiksmingi
ankstyvam antrosios kalbos mokymuisi. Rezultatai atskleidė, kad mokantis su robotu vaikų anglų kalbos supratimo testo balas padidėjo nuo 3,47 iki 7,69 iš 34 balų, nors mokymuisi prireikė daugiau laiko.
Naujas, daug žadantis roboto vaidmuo yra besimokančio bendraamžio (angl. peer learner). Čia robotas pristatomas kaip besimokantis, o vaikai kviečiami mokytis kartu arba jį instruktuoti.
Toks santykis remiasi mokymosi mokant efektu – mintimi, kad mokomosios medžiagos aiškinimas kitiems sustiprina mokinio supratimą. Pagal šį modelį vaikai daugiau laiko ir pastangų skiria mokymosi veiklai ir daugiau mokosi.
Teigiamas roboto, kaip suolo draugo, poveikis stipriausiai pasireiškia tarp silpnesnių mokinių – tai gali būti aiškinama tuo, kad robotas tokiu atveju atlieka mažiau žinančio vaidmenį, pakelia mokinio statusą ir skatina labiau pasitikėti savimi.
Parengta iš: „Švietimo ir įgūdžių iššūkių sprendimo galimybių studija“, STRATA