Tyrėjai iš Birmingamo universiteto ilgesnį naršymą telefonuose ir socialiniuose tinkluose sieja su žemesniais pažymiais, prastu miegu, maištingu elgesiu ir aktyvumo trūkumu. Tačiau įdomu tai, kad lyginant mokyklas, kurios uždraudė telefonus ir kurios – ne, rezultatai nesiskyrė. 

Tyrimas, paskelbtas žurnale „Lancet's Regional Health Europe“, taip pat parodė, kad bandymai apriboti naudojimąsi telefonais nesumažino kasdien prie telefonų praleidžiamo laiko. 

Mokslininkai yra įsitikinę, kad bet kokie draudimai turi būti išsamensių strategijų, skirtų sumažinti mokinių naudojimąsi mobiliaisiais prietaisais, dalis. 

Tyrime buvo apklausti 1227 mokiniai iš 30-ies vidurinių mokyklų. Studijoje prieinama prie tokios išvados: „Nėra įrodymų, kad telefonų ribojimas daro teigiamą poveikį paauglių psichikos sveikatai, gerovei ar padeda pasiekti kitų susijusių rezultatų.“ 

Tačiau tyrimas atskleidė, kad ilgesnis buvimas prie ekranų turėjo įtakos mokinių psichikos sveikatai, elgesiui klasėje, fiziniam aktyvumui ir mokinių miego ciklams. Jame rašoma: „Todėl šis tyrimas pateikia papildomų įrodymų apie neigiamas išmaniųjų telefonų ir socialinių tinklų naudojimo pasekmes ir kaip svarbu sumažinti naudojimąsi jais.“

Viktorija Goodyear, tyrimo vadovė, teigė, kad draudimas mokyklose naudotis telefonais nėra veiksmingas būdas kovoti su neigiamais pernelyg ilgo naudojimosi telefonais padariniais. Ji sakė: „Manome, kad, siekiant panaikinti ekranų neigiamą poveikį, vien šių draudimų nepakanka. Turime daryti daugiau, nei tik uždrausti naudoti telefonus mokyklose“, – sakė specialistė. 

Taigi, tyrimo autoriai propaguoja labiau „holistinį“ požiūrį į naudojimosi telefonais mažinimą. Jie neteigia, jog mokyklose nereikėtų drausti išmaniųjų prietaisų. 

Kitos iniciatyvos autorių tyrimo rezultatai kiek nustebino 

O Joe Ryrie, kampanijos „Smartphone Free Childhood“ („Vaikystė be išmaniųjų telefonų“) vadovas, tyrimo rezultatus apibūdino kaip „šiek tiek stebinančius“. Pasak specialisto, dabar švietimo įstaigose pripažįstama, kad mokiniai, mokyklose turintys prieigą prie išmaniųjų, negeba tinkamai susikaupti, nėra apsaugomi nuo žalingo turinio, prietaisai trikdo mokinių elgesį ir psichikos sveikatą. 

J. Ryrie teigia, jog siekiant, kad socialiniai tinklai taptų saugesni ir nesukeltų priklausomybės, reikės kur kas griežtesnio reguliavimo, ypač turint omenyje faktą, kad mokiniai naršymui išmaniuosiuose telefonuose kasdien skiria net po 4–6 valandas.

Tiesa, šalių vyriausybės kol kas nesiima priimti naujų įstatymų, draudžiančių mokyklose naudotis mobiliaisiais telefonais. Apsisprendimo laisvė reguliuoti naudojimąsi prietaisais paliekama pačių mokyklų administracijoms.

Lietuvoje pirmosios mokyklos šį draudimą patvirtino dar 2023-aisiais, šiemet tikimasi dar didesnio draudimų bumo, vis plačiau į diskusijas įsitraukia ne tik visuomenė, bet ir žinomi žmonės.

Neseniai startavo ir iniciatyva „Iš telefonų – į mokyklą!“ Daugiau informacijos apie ją rasite šiame puslapyje.

___________________________________________________________________________________________

Informaciją pagal „The Guardian“ medžiagą parengė Rūta Anusevičienė