Autorius matematikos mokytoja, Dovilija Jančiauskienė

Visada savo mokiniams sakau – būkit kuo norite, bet būkite patys geriausi, tik nepamirškite išlikti žmonėmis.

Pastebiu, kad vis dar daugeliui yra svarbu įstoti į prestižines specialybes, vardan pasigyrimo prieš kažką ir visai nesvarbu, kad įstoji paskutiniu numeriu ir baigi vos vos... To pasekoje turime daug žmonių baigusių universitetus, bet neturinčių darbo. Universiteto diplomas dar ne viskas, darbo rinkai reikia puikių specialistų, visapusiškų, kurie geba dirbti net ir virš savo galimybių ribų. 

Arba vaikai neatsispiria tėvų spaudimui stoti kur liepia tėvai, o vaikui ten visai „nepakeliui“ ir pirmame ar antrame kurse stabdomos studijos... Žinoma, gali būti ir paties mokinio netinkamas pasirinkimas ir tik studijų metu supranti, kad tai - ne tau. Man pačiai taip nutiko. Nuo penktos klasės svajojau studijuoti visuomenės sveikatą. Man tai buvo kažkas vau. Įstojus ir pradėjus mokytis – tas nuostabumo burbulas sprogo ir pati nebesuvokiau, kaip man tai kažkada galėjo patikti. Jau antrame kurse stojau į matematiką su pedagogikos pakraipa.

Pajutau, kaip įsėdau į savo vietą. Dažnai, kai skaitau seminarus mokytojams, manęs paklausia – ar už kažkokias veiklas man yra apmokama. Man tai kelia šypseną. Jei galvočiau, už ką man yra mokama ir ką turėčiau daryti, tai nedaryčiau nė pusės tiek, ką dabar darau. Mėgaujuosi tuo ką darau, gyvenu tuo ką darau ir nuolat galvoju, ką galėčiau dar padaryti naujo, įdomaus, kad sudominti savo mokinius. Kad šiuolaikinis mokinys, ypač pauglys, kad tave girdėtų turi nuolat keistis, turėti tam tikrus susitarimus, teisingus įvertinimus,  pats turi laikytis žodžio, gebėti perteikti savo žinias, būti dalyko korifėjus, o svarbiausia – meilė vaikams. Vaikai nemėgsta mokytojų, kurie nemėgsta jų...

Ramiai turėtų jaustis visi tie, kurie nuosekliai dirba ir realiai įvertina savo galimybes. Mokiniai (ypač jų tėvai) turėtų įvertinti realią situaciją – koks yra matematikos pažymių vidurkis (vidurkį reikėtų pasiskaičiuoti iš kontrolinių darbų) ir kokie bandomųjų egzaminų rezultatai. Didelių „žirklių“ neturėtų būti ir egzamino rezultatas bus panašus.

Ne visi gali matematikos egzaminą  išlaikyti 100–tukui, tam reikia sėkmės, stiprių nervų, šalto proto, gero analitinio mąstymo ir nuoseklaus darbo. Pagrinde, tai -nuoseklaus darbo rezultas. Nemanau, kad pratingėjus 12 metų įmanoma pasiruošti išlaikyti egzaminą gerai - likus vos kelioms dienoms.

8 mintys, norint sėkmingai  išlaikyti egzaminą:

  1. Motyvacija-pasiruošimas-stresas. Reikia suprasti, kad mokytojas ne hakeris ir dar nėra galimybės instaliuoti reikiamų žinių mokiniui. Jei mokinys pasirinko laikyti matematikos egzaminą - turi suvokti, kad egzaminą reikės laikyti jam. Ir jei visiškai nesiruošia egzaminui, tai nėra ko stresuoti. Kaip ir mokiniui, kuris uoliai ruošiasi – kelias į sėkmę tiek, kiek darbo įdėta. 
  2. Mokėti  mokytis – pažinti save. Vieni gerai išmoksta girdėdami, kiti rašydami, treti matydami. Stengtis kombinuoti mokymąsi (video pamokos, įvairios sprendyklės, uždavinynai) -  kiekvienam pagal save. Norint gerai išlaikyti egzaminus, reikia ne tik uoliai dirbti pamokų metu, bet ir namuose.  
  3. Mokytis teoriją, sąvokas ir apibrėžtis.  Norint mokėti spręsti uždavinius – reikia turėti  teorinių žinių pagrindus, o tada spręsti uždavinius, pradedant nuo lengvesnių vis sunkinant.
  4. Kooperuotis su draugais ir spręsti drauge uždavinius. Aiškindami vienas kitam ir aiškindamiesi suprasite ko dar nežinote, lengviau išsiaiškinsite ir suprasite. Nepavykus įveikti užduočių  - turėsite puikių klausimų savo mokytojui. Tai puikus būdas mokytis, ir vaikai, kurie taip daro – pasiekia daug geresnių rezultatų. Nėra tokių draugų, su kuriais galėtum sprėsti – ne bėda – spręsk savarankiškai. Yra daugybė leidinių ar internetinių platformų, skirtų pasiruošti egzaminams. Ten galima rasti ne tik uždavinių ir atsakymų, bet ir sprendimų, kuriuos gerai analizuoti, kai visai „neišeina“ uždavinys arba palyginti su savo sprendimu, gal būt rasti racionalesnį metodą.
  5. Asmeniniai konspektai – neįkainojama vertybė. Juose turi nugulti aukso vertės informacija – teorija, pavyzdžiai. Mokiniai, kurie turi gerus konspektus gali lengvai kartotis, nes visų temų svarbiausios detalės, uždaviniai, pastebėjimai pasižymėti.
  6. Planuoti savo laiką. Labai padeda griežtas laiko planavimas. Kiek kokiai temai kartotis skirti laiko kiekvieną dieną. Žymėtis kas pakartota, ko dar nespėta. Stenktis treniruotis dirbti be pertraukų po 3 valandas.
  7. Atidumas. Pasitikrinimas. Ir egzamino metu reikia nebijoti pasibraukti raktinį uždavinio žodį. Uždavinių nebūtina spręsti iš eilės, geriausia atsirinkti nuo lengvesnių, aiškesnių. Kaip mėgstu sakyti – „skubėti protingai“. Stengtis efektyviai paskirstyti darbus, aiškiai perskaityti sąlygas, gavus atsakymą pasikrinti ar gautas atsakymas logiškas ar atitinka tai ko prašė sąlyga. Efektyviam darbui reikia įgūdžių. Reikia ne kartą ir ne du treniruotis.
  8. Girdėti mokytojų patarimus ir  pastebėjimus. Reikėtų juos išgirsti ir klausyti. Ypač gabūs mokiniai mėgsta eiti prieš „sistemą“, tai gali pakišti koją egzamine.

Sėkmės!