Iki biologijos egzamino beliko mėnuo. Kaip jam pasiruošti kuo geriau? Kokią metodiką pasirinkti ir kokių klaidų vengti – apie tai kalbėjomės su Vilniaus licėjaus biologijos mokytoju Simu Ignatavičiumi.

Kokią pasiruošimo metodiką siūlytumėte moksleiviams, kai iki biologijos egzamino beliko maždaug mėnuo: koncentruotis į buvusių VBE užduočių sprendimą/ koncentruotis į kurso kartojimą / išsiaiškinti savo "silpnas" vietas ir dirbti ties jomis / ar kt.? 

Paskutiniai pasiruošimo žingsniai yra skirtingi priklausomai nuo to, koks darbas ruošiantis egzaminui jau buvo atliktas. Tiems, kurie anksčiau įdėjo mažiau pastangų ruošiantis egzaminui, naudinga būtų visų pirma įgyti dalyko žinias skaitant vadovėlius, taip pat bus naudinga ir spręsti ankstesnių metų egzamino užduotis.

Jeigu mokinys daugelį pasiruošimo žingsnių jau atliko ir taikosi į aukščiausius rezultatus, būtų naudinga skirti dėmesio ne tik ankstesnių metų užduočių sprendimui, bet ir pateiktų vertinimo instrukcijų nagrinėjimui. Nec.lt svetainėje taip pat galima atrasti ir egzamino užduočių analizes, kuriose pateikiama užduočių atlikimo statistika – taip galima koncentruotis į sudėtingiausius klausimus. Čia ypač reikėtų atkreipti dėmesį į keliataškių klausimų (klausimų už kuriuos skiriami 2-4 taškai) vertinimą. Dažnai mokiniai nesugeba nuosekliai sudėlioti atsakymo už kurį būtų skiriami 3 ar 4 taškai. To galima mokytis analizuojant ankstesnių metų egzaminų  vertinimo instrukcijas, kuriose aiškiai matoma, kaip atsakymų struktūrą įsivaizdavo užduoties kūrėjai, kokie esminiai punktai yra reikalingi tokio tipo klausimuose.

Bet kuriuo atveju visiems besiruošiantiems laikyti egzaminą svarbiausias uždavinys turėtų būti susiplanuoti savo laiką, kiek kartosis kiekvieną dalyką bei temą. Jeigu mokinys nusistato, kokius žingsnius kartojantis nori atlikti, būtų pravartu tai suskirstyti į mažesnius etapus ir susiplanuoti laike. Tokiu būdu būtų išvengta darbų gausos paskutinėmis dienomis. Na, o pats pagrindinis pagalbininkas kartojimo procese turėtų būti VBE programa, kurioje aiškiai pateikta, ko tikėtis egzamine, todėl ja reikėtų remtis kiekviename kartojimo etape.

Ar yra kažkokios "svarbesnės" temos, kurias būtina pasikartoti (jeigu visko jau nespėjama)? Gal kažkurios temos egzaminų metu pasitaiko dažniau (arba yra universalesnės) ir pan.?

Nevertėtų bandyti nuspėti, kokie klausimai ar kokios temos bus aktualesnės egzamino dieną. Egzamino užduotis parengta taip, kad visos temos, daugiau ar mažiau, būtų atspindėtos taip, kaip numato egzamino programa. Jeigu matoma, kad visko pasikartoti nebėra galimybių, vertėtų peržvelgti egzamino programoje pateiktus reikalavimus. Peržvelgus visus reikalavimus, reikėtų pasižymėti tuos, kurie kelia daugiausiai neaiškumų ir koncentruotis į jų pasikartojimą.

Dalis klausimų egzamine yra iliustruoti įvairiais grafikais ar kitokia vizualine informacija. Kai kurie moksleiviai "pasimeta" tokį klausimą gavę. Kokie patarimai būtų šiuo atveju - kaip "perkąsti" tokius klausimus? 

Beveik kiekvienoje III ir IV egzamino dalies užduotyje būna pateiktas paveikslas ar duomenų lentelė. Taip pat įvestyje pateikiama informacija ir tekstu. Būtina atidžiai kelis kartus perskaityti pateiktą įvesties tekstą, o iliustraciją išsinagrinėti labai atidžiai. Dažniausiai visa informacija pateikta paveiksle yra aktuali, todėl reikėtų gerai apgalvoti kas pavaizduota paveiksle ir kaip tai siejasi su įvesties tekstu. Pravartu būtų perskaityti ir toliau einančius klausimus. Tai gali padėti geriau suvokti, kas vaizduojama paveiksle ar lentelėje. Duomenų lentelės turėtų būti analizuojamos labai atidžiai ir tiksliai. Tai reiškia, jog labai svarbu kruopščiai pasirinkti tuos lentelės duomenis, kurių reikalauja užduotis.

Tarkime, moksleivis "išsibando" savo gebėjimus su buvusių VBE užduotimis, ir mato, kad šiuo metu surinktų apie 60 proc. taškų, o siekis būtų, kad surinktų bent 80 proc. Ar įmanoma tai per mėnesį pakeisti? Kiek realiai įmanoma pagerinti rezultatus?

Mokymasis yra lėtas ir ilgas procesas, tačiau, kaip ir sportininkai prieš varžybas stengiasi įgauti geriausią sportinę formą, taip ir abiturientas prieš egzaminą turi įgyti geriausią savo „dalykinę formą“. Tikrai yra įmanoma likus mėnesiui stipriai pagerinti savo rezultatus, jeigu per tą mėnesį dirbama sistemingai ir tikslingai. Vis dėlto aukščiausių rezultatų pasiekti be ilgo mokymosi proceso nereikėtų tikėtis arba tikėtis gali tik išskirtinai gabūs mokiniai.

Norint pasiekti aukščiausius rezultatus reikalingas nuolatinis nuoširdus domėjimasis dalyku, bei atkaklus darbas, kuris garantuotų minimalų rezultato svyravimą dėl netikėtų užduočių, jaudulio ar kitų veiksnių. Lygiai, kaip per mėnesį galima pagerinti savo rezultatus, juos galima ir pabloginti. Palikus mokymąsi nuošalyje arba atidėjus jį paskutinei nakčiai, rezultatai gali staiga ir stipriai sumažėti, o galutinis rezultatas bus nuviliantis. Todėl itin raginu pasiruošimo nenukelti į paskutinę savaitę.

Ar yra kokių "stebuklingų" šaltinių (pvz., užduočių pavyzdžių, greito kurso pakartojimo "knygučių" ar kt.), kuriuos verta pasinagrinėti per šį mėnesį? Kokie tai būtų šaltiniai?

Patys geriausi mokymosi šaltiniai daugeliui mokinių kartojant kursą būtų VBE dalyko programa ir ankstesnių metų užduotys. Programa aiškiai leidžia prisiminti, kokie yra reikalavimai dalyko kurse, o ankstesnių metų užduotys leidžia pamatyti, kaip tie reikalavimai atsispindi realiose egzaminų užduotyse. Tiems, kurie jau yra gerai pasirengę egzaminui ir taikosi į aukščiausius rezultatus reikėtų dar kartą gilintis į vadovėlius, kuriuose informacija pateikiama ne glaustai, o išsamiai ir plačiai. Tokiu būdu susidaromas platesnis dalyko vaizdas. Įvairūs užrašai ar konspektai leidžia tik prisiminti žinomą informaciją, bet mokytis reikėtų iš platesnės literatūros.

Kokios dažniausiai pasitaikančios moksleivių klaidos biologijos VBE? Kokių galima lengvai išvengti, ir tam pakaktų likusio mėnesio iki egzaminų?

Dažniausiai mokiniai praranda taškus, nes jiems trūksta žinių. Tačiau įgyti žinias reikia laiko. Kalbant apie aukštesnius nei vidutiniai rezultatai svarbu ne tik žinios, bet ir gebėjimas pritaikyti savo žinias neįprastose situacijose. Taip pat labai svarbus gebėjimas aiškiai ir tiksliai formuluoti savo atsakymus. Reikia atkreipti dėmesį ar klausime prašoma paaiškinti, apibūdinti ar tik nurodyti tam tikrus dalykus. Nuo to priklauso, kokio atsakymo tikimasi. Lavinti savo atsakymų kokybę galima peržiūrint ankstesnių metų egzamino užduočių vertinimo instrukcijas ir analizuojant, ko ir kaip buvo klausta ir kokio atsakymo tikėtasi.

----

Šiais metais biologijos VBE vyks liepos 9 dieną. Šį egzaminą laikys beveik 6 tūkst. moksleivių.

Pagrindinė brandos egzaminų sesija šiais metais tęsis nuo birželio 22 d. iki liepos 22-os dienos.

Pilnas aktualus Lietuvos brandos egzaminų grafikas yra čia: https://www.kurstoti.lt/s/9945/paskelbtas-pilnas-egzaminu-ir-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-grafikas

Pilnas priėmimo į aukštąsias mokyklas grafikas yra čia: https://www.kurstoti.lt/s/10005/lama-bpo-paskelbe-detalu-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-grafika
 

Priėmimo tvarka į universitetus ir kolegijas, 
konkursai, specialybės - žurnale KUR STOTI 2020:

Pilną ir patvirtintą informaciją apie tai, kaip šiemet bus priimama į aukštąsias mokyklas, visas studijų programas su aprašymais, pernai metų konkursus ir balo sandarą rasite žurnale KUR STOTI 2020. Naują žurnalą galite įsigyti visuose prekybos centruose, taip pat spaudos kioskuose ir knygynuose. 
 
Žurnalą galite užsisakyti ir Internetu - tiesiai į namus (pristatymas nemokamas). Nuoroda užsakymui: https://www.kurstoti.lt/?eshop

 

Straipsnį parengė: Žydronė Lukšytė

El.paštas: zydrone.luksyte@gmail.com