Būtent pastarieji dangų stebi kiaurą parą, o nuo jų sprendimų kartais priklauso tūkstančių žmonių gyvybės – skrydžio vadovo kontroliuojamoje erdvėje vienu metu gali būti iki 20 lėktuvų, kiekviename jų – daugiau nei 100 keleivių. 

Kviečiame iš arčiau susipažinti su šios profesijos specifika, apie kurią pasakoja VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos instituto (AGAI) lektorius Edgaras Steckis.

Dangų stebi nuolatos

„Skrydžių vadovų darbas prasideda dar ant žemės, tačiau daugiausia atsakomybės jiems tenka lėktuvui judant ant pakilimo tako – čia svarbiausia, jog lėktuvai nesusidurtų. Todėl skrydžių vadovai ne veltui apibūdindami savo darbą sako: Mūsų akys stebi jūsų skrydį. Ir šis stebėjimas vyksta kiaurą parą, kiekvieną dieną. Dirbti tenka ir per gimtadienius, ir per Kalėdas ar Naujuosius metus“, – pasakoja E. Steckis.

Šiuo metu Lietuvoje dirba 92 skrydžių vadovai. Palangos, Šiaulių ir Kauno oro uostuose dirba po maždaug 10 žmonių, Vilniaus oro uoste – daugiau nei 20, o Regioniniame centre, kuris valdo tranzitinį eismą virš Lietuvos dirba virš 30 žmonių.

Darbas – ne kiekvienam

Skrydžių vadovai privalo būti geros fizinės bei psichologinės būklės, kad galėtų įdėmiai sekti lėktuvų padėtį erdvėje – nors jis įprastam žmogui ir atrodo beribis, tačiau aviacijoje jis išdalintas į daug dalių, kurias šie specialistai prižiūri. Be to, jų darbe reikalingas ir gebėjimas logiškai mąstytis, orientuotis 3D erdvėje, ir, svarbiausia, mokėti greitai reaguoti į susidariusią situaciją bei pasirinkti tinkamiausią sprendimą.

„Kiekviena diena pilna situacijų, kuriose skrydžių vadovas sustabdo lėktuvus nuo susidūrimo, kadangi tai yra pagrindinis darbo uždavinys ir funkcija. Apie tokias situacijas dažnai nežino, net pilotai lėktuve, nes skrydžių vadovai turi vidinius apribojimus ir standartus, kurie suprantami darbo vietoje. Tai yra normalu, nes visi dirba savo darbą“, – sako lektorius.

VILNIUS TECH AGAI alumnė, skrydžių vadovė dr. Anrieta Dudoit pasakodama apie savo darbo specifiką, teigia, jog šis darbas yra nuolat kintantis ir reikalaujantis nuolatinio mokymosi. „Aviacija yra dinaminis, kintantis ir įvairialypis mokslas, todėl norint suprasti tam tikrus dalykus, procesus ir situacijas, ypač jų gilesnę reikšmę ir sąsajas, reikia daug domėtis, gilintis bei mokytis. Galiu drąsiai teigti, kad darbas aviacijos srityje reikalauja nuolatinio žinių ir kompetencijų palaikymo – ne tik skrydžių vadovų ir pilotų specialybėse, bet ir susijusiose, tokiose, kaip, pavyzdžiui, oro eismo paslaugų teikėjo priežiūros srityje“.