Dalijamės ir preliminariais išplėstinio kurso egzamino atsakymais. Juos rasite čia.
Netrukus po egzamino paskelbtos ir užduotys:
Abiturientams iš viso buvo pateikti 20 uždavinių, tarp kurių buvo ir trumpojo atsakymo, ir viso sprendimo užduočių.
Iš viso dvyliktokai gali surinkti 60 taškų, kitus 40 jie galėjo gauti pernai metais laikydami tarpinius patikrinimus.
Išėję iš egzamino mokiniai skundėsi, kad laikant egzaminą jiems tiesiog pritrūko papildomų puslapių-juodraščių, kuriuose galėtų rašyti sprendimus.
Dar dvyliktokus papiktino laiko trūkumas: nors egzaminas buvo 1 valanda pratęstas, tačiau vis tiek ne visi spėjo įveikti užduotis.
Mokiniams sudėtingas pasirodė 18 išplėstinio kurso uždavinys, sudarytas net iš kelių dalių ir įvertintas net 10 taškų. Vadinasi, jo neišsprendę mokiniai iškart netenka apie dešimtadalio balų.
Prognozuoja, kad gali būti nemažai neišlaikiusių
Pasak Vilniaus universiteto dėstytojo doc. Dainiaus Dzindzalietos, tai, kas įvyko su šiandien 12 klasės matematikos egzaminu, yra tikras pasityčiojimas iš 12 metų sunkiai dirbusių mokinių.
Keli jo komentarai apie VBE II dalies A lygio užduotį:
1. Kai kurios sąlygos yra nekorektiškos arba gaunami nevienareikšmiški atsakymai. Pavyzdžiui, 2, 16 uždaviniuose yra be galo daug teisingų atsakymų, bet vertinimo instrukcijoje, žinoma, bus tik tas vienintelis, kurį sugalvojo autoriai.
2. Sąlygos yra pergrūstos bereikalingo aiškinimo, pridėta papildomos nereikalingos informacijos, kuri klaidina mokinius. Pavyzdžiui, 6, 10, 17.3 uždaviniuose sąlygos tokios klampios, jog net ir stiprūs mokiniai gali lengvai susimaišyti.
3. 18.2 uždavinys neatitinka programos. Alio, autoriai ir recenzentai, ar Jums negalioja mokyklinė programa???
4. 19 uždavinys yra labai sunkus ne tiek matematiniu turiniu, kiek neįprasta situacija. Liestinė eina per tašką, kuris nepriklauso funkcijos apibrėžimo sričiai. Mokykloje mokinys pratęs pradžioje rasti funkcijos apibrėžimo sritį, o čia radus apibrėžimo sritį paaiškėja, kad liestinės taškas duotas už funkcijos apibrėžimo srities ribų. Kodėl reikia mokinius „gaudyti“ ant tokių dalykų?
5. 20 uždavinį iki galo įveiks tik stipriausių mokyklų stipriausi mokiniai. Net ypač stiprūs mokiniai neįveikė jo, nes pritrūko laiko.
6. Labai nesąžininga duoti papildomą valandą egzamine, bet užduotis padaryti tokias, kad daugumai mokinių laiko pritrūktų. Buvo žadėta, kad egzamino apimtis nedidės, o dėl papildomos valandos mokiniams nereikės skubėti. Deja, pažadas liko tik pažadu.
D. Dzindzalieta prognozuoja, kad jei Nacionalinė švietimo agentūra nepadarys ypač lengvos I dalies perlaikymo užduoties, neišlaikymo procentas bus gerokai virš 30 %.
Nacionalinės švietimo agentūros ekspertės komentaras apie matematikos egzaminą
Išplėstinio kurso užduotys
Po matematikos egzamino įžvalgomis pasidalino ir mokytoja, vadovėlių autorė Jūratė Gedminienė.
Pasak jos, kiek sunkesnis mokiniams galėjo pasirodyti 17 uždavinys iš tikimybių, reikėjo nesusipainioti, tinkamai pritaikyti formules. O apie 18 uždavinį iš geometrijos ekspertė atsiliepia taip: „Ta dalis, kur reikėjo įrodyti, galbūt abiturientams ir kėlė rūpesčių, tačiau tai buvo tik 1 taško uždavinys, taigi, kažkokio didelio įrodymo pateikti nereikėjo.“
2 paskutinieji uždaviniai mokiniams turėjo sudaryti galimybę pademonstruoti savo gilesnį matematinį mąstymą. „Manyčiau, kad šios užduotys nebuvo kažkokios ypatingos, nematytos, šių uždavinių sprendimo idėjų tikrai buvo galima rasti toje literatūroje, kuri įprastai naudojama ruošiantis matematikos valstybiniams brandos egzaminams“, – apie užduotis atsiliepia J. Gedminienė.
19 uždavinys buvo susijęs su liestine, bet ten situacija nebuvo labai sudėtinga, nes atlikus tam tikrus standartinius pertvarkymus uždavinio sprendimas nėra toks klampus ir, pasak ekspertės, „mokinį įveliantis“.
Paskutinis uždavinys – judėjimo: „Ir čia, pajuokausiu, nebent galėjo sukelti mokiniams stresą uždavinyje veikiantys asmenys, nes paprastai mokiniai uždaviniuose mato judančius motociklininkus, dviratininkus, automobilius, o čia veikiantys herojai buvo vėžlys ir sraigė. Bet pati uždavinio situacija tikrai buvo įprasta, ir tikrai kažką panašaus mokiniai turėjo būti matę mokydamiesi matematikos ir spręsdami judėjimo uždavinius“, – teigia pedagogė.
Apibendrindama ekspertė teigia, kad išplėstinio kurso užduotys atitinka programą, ji labai tikisi, kad su šia užduotimi mokiniai susitvarkė visai neblogai.
Bendrojo kurso užduotys
Vėlgi pradžia – 10 paprastesnių uždavinių, daugeliui mokinių padėjusių susirinkti daugiau taškų. J. Gedminienė šiuos uždavinius vertina kaip tipinius, tikrinančius bazines matematikos žinias. Mokiniams juos spręsti turėjo sektis visai neblogai.
11–16 uždaviniai vėlgi turėjo būti ne kartą spręsti per pamokas mokantis bendrojo kurso matematiką. „17 uždavinys gal, sakyčiau, bendrajam kursui turėjo sukelti tam tikrų iššūkių, bet egzamine juk tikrai turi pademonstruoti savo gebėjimus pritaikyti šiek tiek netradicinėje situacijoje“, – sako matematikė.
Kalbant apie likusius uždavinius, pavyzdžiui, išvestinių taikymo, situacija turėjo būti matyta sprendžiant įvairias bandomąsias užduotis. Taip pat bendrajam kursui buvo ir geometrinės progresijos taikymo uždavinys, kuris, anot specialistės, taipogi nėra sudėtingas, skaičiai nėra klampūs, įtraukiantys mokinius į tam tikrus nepatogius skaičiavimus.
„Paskutinis bendrojo kurso uždavinys buvo iš geometrijos, bet, manyčiau, kad jisai yra paprastesnės situacijos, negu buvo per bendrojo kurso bandomąją užduotį. Ir labai tikiuosi, kad su šia užduotimi mokiniai turėjo visai neblogai susitvarkyti“, – reziumuoja J. Gedminienė.
Straipsnis pildomas.