„Šiuo metu dar laukiame tarptautinio patento pačiai idėjai ir skrydžio principui. Paraišką pateikėme prieš kelerius metus ir šiemet tikimės gauti patvirtinimą. Po to pradėsime intensyvias finansavimo, kuris bus reikalingas didesniam elektrokopterio modeliui sukurti, paieškas“, – sako prof. A. Valinevičius, KTU Elektros ir elektronikos fakulteto dekanas.

Idėja sukurti sraigtasparnio ir drono hibridą – elektrokopterį, gimė KTU mokslininkui doc. dr. Darijui Pagodinui, aistringam aviacijos išradėjui, kuris pats turėjo piloto licenciją ir buvo ne vieno su aviacija susijusio išradimo autorius.

Šio projekto įkvėpėju laikomas D. Pagodinas 2021 m. rugsėjį mirė, tačiau išradėjo sumanymo įkvėpta KTU mokslininkų ir elektronikos inžinerijos studentų komanda dirba toliau – po kelerių metų triūso ir daugybės bandymų, neseniai elektrokopteris sėkmingai atliko pirmuosius skrydžius.

KTU Elektros ir elektronikos fakulteto ketvirtakursis Jokūbas Cekanavičius sako, kad jį ir kitus studentus sužavėjo ir labai sudomino elektrokopterio idėja, todėl dėstytojo D. Pagodino suburta komanda su dideliu entuziazmu kibo į darbus.

„Nors aviacijoje žinių neturėjome, sumanymas sukurti unikalų droną mus labai sužavėjo. Kaip ir visi inžinieriai, mes svajojame, kad mūsų sukurtas skraidymo aparatas prasmingai pasitarnautų visuomenei.

Kartu tai būtų didelis pripažinimas mūsų komandai ir ypač – dėstytojui D. Pagodinui, kurio netektis buvo labai skaudi visai KTU bendruomenei“, – sako vienas elektrokopterio kūrėjų KTU studentas J. Cekanavičius.

Lig šiol ši idėja dar nebuvo įgyvendinta: „Norėjome būti ir esame pirmi“

Sumanymas sukurti unikalų droną mokslininkų grupei kilo dar iki pandemijos, tačiau visuotinio karantino metu jis įgijo naują prasmę – tuomet gimė mintis elektrokopterį panaudoti medikamentų gabenimui.

J. Cekanavičius sako, kad elektrokopteris yra unikalus konstrukcijos paprastumu.

„Jis valdomas elementaria šešių sraigtų sistema, pritaikant paprasto drono elektroniką. Iki šiol ši idėja dar niekur nebuvo pritaikyta. Norėjome būti ir esame pirmi“, – sako studentas.

Elektra valdomo elektrokopterio pavadinimas kilo iš pačios konstrukcijos. Jo kūrėjai mano, kad išnaudojant tiek sraigtasparnio, tiek įprasto drono gerąsias savybes ir eliminuojant blogąsias, šis hibridas galiausiai turėtų būti pranašesnis tiek už sraigtasparnį, tiek už droną.

Naujojo bepiločio hibrido pagrindinė funkcija – pernešti įvairių svorių krovinius. Tai yra vertikalios traukos skraidymo aparatas, kuris, kaip ir sraigtasparnis ar dronas, gali vertikaliai pakilti ir skristi, o po to ir vertikaliai nusileisti.

Pirmųjų skrydžių metu elektrokopteris skraidino įvairius nedidelius krovinius – pvz., fakulteto dekano portfelį, pliušinį šuniuką ar automobilio vaistinėlę, tačiau ateityje jį ketinama panaudoti gerokai sudėtingesnėms užduotims.

Dabartinis prototipas gali pakelti iki 10 kg svorio krovinį į kelių dešimčių metrų aukštį, tačiau tikimasi, kad galingesnis tokiu pat principu veikiantis modelis galės gabenti net kelias tonas sveriančius krovinius. Pavyzdžiui, statybose užkelti krovinius į didelį aukštį.

Elektrokopteris taip pat bus tinkamas siuntoms gabenti ar specifinėms užduotims atlikti, kur reikia jėgos, greičio ir manevringumo.

KTU Elektros ir elektronikos fakulteto dekanas prof. A. Valinevičius įsitikinęs, kad aparatas dar bus patobulintas, nes poreikį formuoja gyvenimo būdas. Dideliuose miestuose ieškoma galimybių pasiekti kitame miesto gale esantį tašką, aplenkiant autotransporto spūstis. Tokio aparato principu pagamintas hibridas vėliau net galėtų būti naudojamas kaip pilotuojamas ar savivaldis (autonominis) asmeninis transportas.

Dekanas taip pat pastebi, kad susidomėjimas aviacija Lietuvoje ir visame pasaulyje auga. Rusijos karas prieš Ukrainą ir karo vedimo taktika išpopuliarino bepiločius skraidymo aparatus. Jis neabejoja, kad dėl to sutrumpės kelias nuo elektrokopterio idėjos iki masinės gamybos.

„Techniniai projektai vien entuziazmu sunkiai realizuojami – būtina užsitikrinti finansavimą. Bepiločių sklaidymo priemonių poreikis keičia mūsų supratimą apie jų panaudojimą, todėl mūsų sėkmės galimybės auga“, –  įsitikinęs prof. A. Valinevičius.

Anksčiau gamino televizorius ar kompiuterius, dabar – unikalius aparatus aviacijai

Dekanas prisimena laikus, kai elektronikos inžinerijos studentai ir jau dirbantys specialistai pasigamindavo televizorius ar net kompiuterius. Šiandien jie savo žinias ir kūrybą pritaiko kurdami unikalius aparatus ir įrengimus aviacijai.

„Elektronikos inžinerijos mokslą aš prilyginčiau menui, kuris atskleidžia studento galimybes. Skraidančių aparatų kūrimui reikia vis daugiau elektronikos. Studentams tai yra išskirtinė galimybė pasireikšti ir pademonstruoti savo kūrybinį potencialą“, – sako profesorius.

Elektronikos studentų pažintis su skraidymo aparatais ir kūrybiškiausios idėjos gimsta dronų laboratorijoje, kurią KTU įkūrė daugiau nei prieš penkerius metus bendradarbiaujant su Kauno elektronikos produktų gamybos įmone „Kitron“. Iš pradžių studentai čia mokosi „skraidyti“, t.y. pilotuoti  skraidymo aparatus naudodami skrydžio imitatorius, vėliau jie konstruoja savo aparatus ir dalyvauja varžybose.

Į kūrybinį procesą dronų laboratorijoje dar būdamas abiturientas įsitraukė ir elektrokopterio idėjos autoriaus D. Pagodino sūnus Andrius. Į elektrokopterio konstravimo komandą jį atvedė tėtis. 

„Man tėvo kūrinys yra šedevras, kokio iki šiol dar niekas nėra sukūręs. Todėl man pirmiausia buvo svarbu pagerbti tėvo atminimą. Be to, tai puiki galimybė pradėti kurti savo ateitį“, – sako A. Pagodinas, kuris šiuo metu ruošiasi studijoms KTU Elektros ir elektronikos fakultete ir toliau planuoja tęsti darbus su elektrokopterio kūrimo komanda. „Mano indėlis buvo variklių bandymo sistemos programavimas. Nors dabartinė versija yra prototipas, kuriame atsispindi tik principas, esu įsitikinęs, kad mes sukursime didesnę ir stabilesnę šio aparto versiją. Tikime, kad mūsų elektrokopteris, kaip netarši transporto priemonė, bus plačiai pritaikyta keliant didelius krovinius ir net žmones“, – ateities planais dalijosi A. Pagodinas.