Lietuvos Karinės Oro Pajėgos (KOP) šiuo metu išlieka vienomis svarbiausių, norint užtikrinti valstybės saugumą. Be to, karo atveju būtent jos iš dangaus platybių suteiktų vertingos strateginės informacijos. Pagrindiniai išskiriami KOP tikslai – valstybės oro erdvės kontrolė ir gynyba, parama sausumos ir jūrų pajėgoms, paieškos, gelbėjimo bei specialiųjų operacijų vykdymas, krovinių ir žmonių pervežimas. Lietuvos KOP bendradarbiauja su NATO ir kitų šalių karinėmis oro pajėgomis. 

Permainos Lietuvos Karinėse oro pajėgose

Birželio 28-ąją KOP vadą, pulkininką Dainių Guzą pakeitė pulkininkas Antanas Matutis, kuris savo karjerą pradėjo 1999 m. Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Antano Gustaičio Aviacijos Institute (AGAI) pabaigęs studijas ir įgijęs komercinės aviacijos piloto licenciją bei diplomuoto inžinieriaus-lakūno specialybę. Po studijų A. Matutis nusprendė žinias toliau plėsti KOP. 

„Prieš pradėdamas tarnybą KOP galvojau apie transporto aviacijos piloto kelią, tačiau tuo metu labai trūko sraigtasparnių lakūnų. Tai buvo vienintelė galimybė tapti karinės aviacijos lakūnu. 1999 m, prieš pat šv. Kalėdas pirmą kartą stovėjau rikiuotėje Šiauliuose, pirmojoje Aviacijos bazėje. Šiandien dėl  šio pasirinkimo nesigailiu. Karjeros pradžia buvo labai įdomi, nes reikėjo naujų pilotavimo įgūdžių“, – pasakoja dabartinis KOP vadas plk. A. Matutis. 

Prieš tampant vadu – KOP Aviacijos Bazės Šiauliuose vado pareigos

Naujasis KOP vadas atkreipia dėmesį, kad pradėjęs eiti naujas pareigas, jis bus atsakingas už keletą skirtingų dalykų.

„Aviacijos bazė yra karinis aerodromas, veikiantis 24 val. per parą, turintis daug įvairių tarnybų. Šios tarnybos užtikrina kilimo ir tūpimo takų priežiūrą, orlaivių aprūpinimą degalais, pakrovimą, iškrovimą, krovinių pakavimą, navigacinių įrenginių ir ryšio sistemų priežiūrą. Kita dalis – užduočių vykdymas kariniais orlaiviais: karių ir krovinių transportavimas, VIP klientų skraidinimas, vykdoma paieška ir gelbėjimas bei daugelis kitokių karinių užduočių. Kad šie orlaiviai galėtų vykdyti skrydžius, reikalinga kasdienė orlaivių priežiūra. Tai  Aviacijos bazei skirtos užduotys ir būtent vadas atsako už jų įvykdymo rezultatus. Vienas žmogus negali būti visų dalykų žinovas ir specialistas, todėl šiame darbe reikia komandos“, – apie pareigų specifiką pasakoja plk. A. Matutis.

Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad pagrindinė vado užduotis – geros komandos formavimas ir procesų valdymas. Prie minėtų užduočių yra ir dar viena. A. Matutis vis dar lakūnas ir šiek tiek skraido, dalyvauja įvairiuose mokymuose, kad palaikytų turimą kvalifikaciją, vykdytų treniruočių ir karinius skrydžius su kitais sraigtasparnių lakūnais.

Ko reikia, norint dirbti KOP?

Plk. A. Matutis atkreipia dėmesį, kad pastaruoju metu KOP itin sparčiai modernėja. Vis dažniau įsigyjamos naujos ginkluotės sistemos, ryšių ir valdymo įranga, radarai, vystoma infrastruktūra. Tokiu būdu kariai tampa pajėgesni bendradarbiauti su sąjungininkais ir savarankiškai ginti savo kraštą, padėti Lietuvos žmonėms nelaimių metu.

„Norint dirbti KOP, reikia visko po truputį. Kai kas, matyt, duota gamtos, kai kurias savybes išsiugdžiau tarnyboje. Bet kuriam kariui reikia atsparumo stresui, lojalumo savo šaliai ir duotai priesaikai, pasiaukojimo. Kartais reikia gebėti aukoti savo asmeninius ir šeimos interesus, teikiant pirmenybę tarnybai,“ – dalijasi naujasis KOP vadas. 

Siekti karjeros danguje – paprasčiau nei bet kada

Norintiems pradėti karjeros kelią aviacijos srityje, sudarytos puikios galimybės, nesvarbu, kuri kryptis labiau domina – civilinė ar karinė.

VILNIUS TECH AGAI rengiami aviacijos sektoriaus specialistai, orlaivių pilotai, aviacinės mechanikos inžinieriai, avionikai bei skrydžių valdymo specialistai. Pastarųjų stygius itin juntamas dabar, šiltuoju metų laiku, kai padaugėja skrydžių į užsienio šalis.

AGAI aktyviai bendradarbiauja ir su Generolo Jono Žemaičio Lietuvos Karo akademija, kurios kariai studijuoja aviacijos mokslo specialybes aviacijos institute, taip stiprinant KOP pajėgumą visoje Lietuvoje.