Ar žinote, kad patikrinimo balai rašomi ne tik abiturientams? Kiekviena iš šiųmečių jums siūlomų studijų programų taip pat yra „išegzaminuota“ ir sulaukusi tam tikro oficialaus „balo“. 

Tad jei jūsų tikslas – ne šiaip įstoti bet kur, o pasirinkti stiprias, kokybiškas studijas – reikėtų ieškoti aukščiausiais balais įvertintų studijų. 

Juk jau veikiausiai pastebėjote, kad nemažai studijų programų įvairiose aukštosiose mokyklose – tokiais pačiais pavadinimais. Teoriškai jos turėtų būti tokio pačio lygio, tačiau taip nėra. Atkakliai sklando kalbų, kad prieš priimdami, kai kurie darbdaviai pirmiau žvelgia į tą kandidato CV eilutę, kurioje įrašyta aukštoji mokykla ir studijų programa – ir būtent tai kartais lemia, kuris kandidatas gaus darbą. 

Aukšta studijų kokybė, puikus praktinis ir kitų reikiamų įgūdžių parengimas, platus akiratis, kultūra – visa tai, kas suteikia aukšto profesionalumo –  dažniausiai būna ne tik konkrečios studijų programos, bet ir pačios aukštosios mokyklos, jos akademinės atmosferos nuopelnas. 

Norint tokiu profesionalu tapti, svarbu nepaklysti tarp įmantrių pavadinimų. 

Iš kur studijų programos atsiranda? Jas kuria aukštųjų mokyklų darbuotojai, įvertinę numatomų rengti specialistų poreikį ir jų įsidarbinimo galimybes. Kad į naują programą galėtų būti priimami studentai, ji turi būti įregistruota ir akredituota. 

Kokios informacijos verta paieškoti?

Lietuvoje tokią studijų programų patikrą atlieka Studijų kokybės ir vertinimo centras (SKVC). Tinkamai vykdomos programos akredituojamos 6 studijų metams, programos su trūkumais akredituojamos 3 studijų metams.  

Štai čia – tam tikras studijų programos kokybės rodiklis: laikas, kuriam ji akredituota. 

Todėl belaukiant VBE rezultatų, verta nepatingėti ir panaršyti, tarkime, po Studijų kokybės vertinimo centro tinklalapį (www.skvc.lt). Ko ten verta ieškoti? 

Studijų vertinimo rezultatus rasite čia: 

https://www.skvc.lt/default/lt/valuations

Labai pravartus įrankis – Studijų krypčių vertinimas: čia galite palyginti, kaip įvertintos skirtingos tos pačios krypties studijas teikiančios aukštosios mokyklos. Jį rasite čia: 

https://www.skvc.lt/default/lt/kokybes-uztikrinimas/vsp/vsp-vertinimo-rezultatai

Dar galima pasidomėti ir pačių aukštųjų mokyklų vertinimo rezultatais – nes tai – labai atsakingas procesas, kuriam pasitelkiama ir užsienio ekspertų. 

Tokį vertinimą rasite čia: 

https://www.skvc.lt/default/lt/kokybe

„Kaip pas mus faina“ – ne argumentas 

 

Kodėl verta nepatingėti ir skirti laiko panaršyti po gana sausa biurokratine kalba surašytus dokumentus? 

Iškalbingas pavyzdys. Vienoje dar iki karantino vykusių studijų mugių lankytojų  dėmesį įspūdingu parodos stendu ir netgi eksponatais traukė aukštoji mokykla, kurios studentai šypsodamiesi dalijo lankstinukus, aiškino, kaip pas juos gera studijuoti. 

Bet vos po poros mėnesių į viešumą plūstelėjo tos pačios mokyklos absolventų skundai – kone tiesiu taikymu nukeliavęs į Užimtumo tarnybą jaunimas skundėsi, kad niekur neįsidarbina, išaiškėjo ir kitų keblių dalykų. 

Šiemet paskelbta, jog toji mokykla apskritai nutraukė veiklą. Taigi šalia krykštavimų  „kaip pas mus gera mokytis“,  reikia ir objektyvesnio vaizdo – kaip universitetą ar aukštąją mokyklą vertina ekspertai. Tai galima sužinoti. 

Susirinkti kiek įmanoma daugiau informacijos apie būsimąsias studijas dar iki galutinai užpildant stojamąjį prašymą – verta ir reikia. Verta pasidomėti aukštosios mokyklos pasiekimais (ir skandalais, jei  tokių būta). Pasidomėti, kiek aukštojoje mokykloje yra profesorių, kiek atvyksta kviestinių lektorių iš užsienio, ko yra pasiekę dėstytojai. 

Labai svarbus rodiklis - kiek absolventų įsidarbina pagal specialybę pirmaisiais studijų metais. Aukštosios mokyklos, kurias baigusiems gerai sekasi įsidarbinti, paprastai to neslepia, skelbia viešai. 

Dar vienas pravartus rodiklis yra darbo skelbimai: populiariuose darbo paieškos portaluose nesunkiai pamatysite skaičius, kiek pirmamečių vienos ar kitos specialybės kandidatų ieško darbo, ir kiek yra tokių specialistų ieškančių darbdavių. 

Susirinkti tokių žinių įmanoma per pusdienį kitą. Bet jos padeda pasirinkti stipresnes studijas, iš tiesų dominančią sritį, kuo anksčiau dar studijuojant įsitraukti į realių problemų sprendimą – nes labai greitai ateis metas, kai teks patiems ir analizuoti problemas, ir siūlyti jų sprendimus, ir juos įgyvendinti.