Ką nuveikti per likusią dieną ar iki egzamino?

  • Kažko naujo per šį laiką jau nebeišmokstama, tačiau paskutinę dieną vis tiek galima praleisti naudingai. Galite pasipraktikuoti rašymą, pasirašyti keletą pastraipų, pasikartoti rašinio struktūrą.
  • Galima pasiskaityti straipsnių anglų kalba. Tam tinka daugeliui puikiai žinoma interneto svetainė TED talks, kur gausu prezentacijų įvairiomis temomis. Gavus rašinio temą, svarbu ne tik palaikyti struktūrą, bet ir mokėti argumentuoti. Tie argumentai išplaukia iš asmeninės patirties ir sukauptų asmeninių žinių. Šios prezentacijos gali padėti atrasti minčių apie tam tikras temas. „TED talks“ galima klausytis vaizdo įrašų arba skaityti kalbas tekstiniu formatu. Šis būdas padės ir praturtinti žodyną pasirinktomis temomis.
  • Klausymui ir teksto suvokimui tobulinti galite atlikti tokį pratimą. Išklausykite TED kalbą pasirinkta tema ir raštu pasirašykite vieną kitą pastraipą, apibendrinančią pagrindines jos mintis. Vėliau perskaitykite tą pačią kalbą, surašytą teksto pavidalu, ir pasitikrinkite, ar pavyko perteikti pagrindinę mintį. Šis pratimas lavina gebėjimą konkretizuoti mintis (rašymui) bei gebėjimą išgirsti ir suvokti reikiamą informaciją (klausymui).
  • Pasiskaitykite straipsnių apie šių dienų aktualijas BBC naujienų portale.
  • Pasižiūrėkite „Youtube“ vaizdo įrašų svetainėje vaizdo įrašų patinkančiomis temomis, įvairių tinklalaidžių anglų kalba. Taip lavinsite ne tik klausymo sugebėjimus, bet ir kalbos vartoseną – žodyną, gramatines struktūras. Tai ypač padeda tiems, kas turi girdimąją atmintį.
  • Gramatikos taisyklių paskutinę dieną geriau nesimokyti. Taip tik dar labiau sujauksite savo turimas žinias. Kiek mokate, tiek užteks. Galiausiai, rašinyje ne viskas remiasi į gramatiką. Tai tėra viena iš vertinimo skilčių.

Kaip sau padėti pasiekti geresnio rezultato egzamino metu?

  • Neskubėkite, rašydami rašinį. Dažnai mokiniai, manydami, jog gerai moka šiais laikais populiarią anglų kalbą, užmiršta, kad vis dėlto tai yra užsienio kalba. Norėdami greičiau užrašyti mintis, kol jos „nepabėgo“, moksleiviai neįsiskaito į temą, užduotį, praleidžia kokį pagrindinį raktinį žodį, pateiktą užduotyje. Tokiu būdu prarandami taškai už turinio nepaisymą.
  • Klausyme „žioplos“ klaidos atsiranda tuomet, kai neatkreipiamas dėmesys į užduotyje pateiktus raktinius žodžius. Akcentuotina, jog, klausymo metu išgirstas raktinis žodis nėra tapatus atsakymui. Klausymo įrašuose atsakymai dažniausiai perfrazuojami. Todėl svarbu nesirinkti atsakymo pagal pirmą išgirstą žodį. Svarbu iki galo išklausyti įrašą ir įsigilinti į kontekstą. Naudingas būdas yra prieš žymint teisingą atsakymą, šalia pasirašyti raktinius arba susijusius žodžius, kuriuose girdėjote.
  • Teksto suvokime taip pat svarbu skirti laiko gerai įsiskaityti į tekstą, ieškoti raktinių žodžių. Jie dažnai būna pateikti klausimuose, atsakymų variantuose. Įsiskaičius, susipažinus su tekstu, galima nuspėti, kurioje pastraipoje slypi atsakymas. Šio tipo užduotims taip pat būdingas perfrazavimas, tad čia irgi svarbu būti atidiems, neskubėti.
  • Jeigu tekste pasitaiko nežinomų žodžių, neskubėkite panikuoti ir mintyse versti visų savo žodynėlio puslapių. Tokiu atveju geriau dar kartą perskaityti prieš tai buvusį sakinį, galbūt net visą pastraipą, taip pat po jo einantį sakinį. Tokiu būdu iš konteksto bandykite suprasti mintį, apie ką kalbama. Labai dažnai moksleivį gelbėja kontekstas, nebūtina suprasti tikslią kiekvieno žodžio reikšmę.
  • Rašinyje svarbiausia yra turinys, gebėjimas argumentuoti. Išlaikykite rašinio struktūrą (įžanga, dėstymas, apibendrinimas). Nepamirškite įžangoje parašyti pagrindinio rašinio teiginio. Kiekvienoje pastraipoje turi būti pateikiamas naujas argumentas. Pabaigoje dar kartą apibendrinamos pagrindinės rašinio mintys.
  • Išsirinkite keletą savo mėgstamiausius ir universaliausius jungiamųjų žodžių sakiniams sujungti ir išmokite juos.
  • Prieš pradėdami rašinį, juodraštyje pasirašykite padrikų minčių, kurios jums siejasi su ta tema „minčių lietaus“ pavidalu. Galbūt kai kam patogiau schematizuoti mintis grafiniu pavidalu. Vėliau iš tų minčių atsirinkite pačias geriausias, kurias perkelsite į rašinį.
  • Stebėkite, kad nesikartotų jūsų argumentai. Vienas argumentas turi skirtis nuo kito.
  • Atkreipkite dėmesį, ko prašo rašinio tema. Jei ji prašo pateikti savo nuomonę, darykite tai. Tačiau dažnai rašinyje prašoma apžvelgti skirtingas nuomones palaikančių pusių argumentus. Antruoju atveju laikykitės objektyvumo. Nereikia per daug piršti savo nuomonės dėstymo pastraipose. Pirmiausiai pateikite argumentus „už“ ir „prieš“ ir tik vėliau trumpai – savo nuomonę.
  • Skaitydami rašinio užduotį, pasibraukite pagrindinius žodžius. Jie yra temos raktažodžiai, kurie turėtų būti naudojami rašinyje. Jeigu pavyksta juos perfrazuoti, tai yra puiku.

Linkime sėkmės ir puikių rezultatų!

* * *

Pagrindinė brandos egzaminų sesija šiemet vyksta nuo birželio 7 d. iki liepos 2 d.

Pilną pagrindinės sesijos brandos egzaminų tvarkaraštį rasite čia:

Kur stoti | Paskelbtas 2021 metų brandos egzaminų tvarkaraštis

Detalų priėmimo į aukštąsias mokyklas tvarkaraštį rasite čia:

Kur stoti | LAMA BPO paskelbė detalų priėmimo į aukštąsias mokyklas tvarkaraštį

* * *

Straipsnį parengė: Aistė Borjas

El.paštas: aiste.borjas@gmail.com