Mokytoja Aida Rudokaitė mano, jog vienas mėnuo yra pakankamas laikas dar kažką nuveikti, jeigu buvo nuosekliai mokomasi kelerius metus. Per šį laiką dar galima spėti šį tą patobulinti, užkamšyti tam tikras žinių spragas, iš naujo pasiaiškinti sunkesnes, mažiau žinomas temas, pasikartoti kursą.

Susitelkite į ankstesnių egzaminų užduotis

Mokytoja pataria peržiūrėti ir išspręsti ankstesnių metų egzaminų užduotis, išskiria vis pasikartojančias temas ir tendencijas.

„Egzamino formatas išlieka toks pats. Kartais pasitaiko labai panašių klausimų. Pastebėjau, kad pastaruoju metu biologijos egzaminuose daug dėmesio skiriama ekologijos temai. Dažnai šia tema užduodami klausimai, reikalaujantys platesnio atsakymo. Dėl to siūlau šį skyrių paskaityti atidžiau. Šiemet spėjama, kad daugiau dėmesio bus skirta imuniteto temai, tad siūlyčiau jai skirti dėmesio,“ – įžvalgomis ir patirtimi dalijasi A.Rudokaitė.

Biologijos mokytoja pastebi, jog anatomijos temos klausimai dažniau pateikiami testo formatu, o atviri klausimai paliečia ekologijos, augalų sritis. Žinoma, ji pabrėžia, jog tai tėra spėjimai, klausimų iš anksto niekas nežino.

Naudinga mokomoji medžiaga – ne vien knygose

Paprašyta rekomenduoti knygų kurso kartojimui, gimnazijos mokytoja mini knygą „Biologija. Prieš egzaminą“. Ten pateikiama trumpa 11 – 12 klasės kurso santrauka. Taip pat naudingas gali būti panašaus formato leidinys „Biologija. 10 Žingsnių prieš egzaminą“.

Svarbu atkreipti dėmesį, kaip konkrečiam mokiniui geriau sekasi įsisavinti informaciją – ar labiau patinka skaityti ir konspektuotis, ar lengviau žiūrėti vaizdinę medžiagą. Daug naudingos vaizdinės informacijos, pasak A.Rudokaitės, galima rasti „Youtube“ platybėse. Iš ten naudinga pasitelkti ir įvairiausius užsienio kanalus anglų kalba, pavyzdžiui, „Clash course“ arba „Khan academy“. Ten galima rasti ir rašytinės medžiagos, ir užduočių.

„Nors medžiaga pateikiama anglų kalba, manau, kad šiais laikais moksleiviams tai nėra problema. Jeigu norisi lietuviškų šaltinių, dėmesio verta Kauno tvirtovės 7 forto ruošta medžiaga, kurią galima rasti tinklalapyje www.septintasfortas.lt/biologija/. Taip pat yra įvairių telefono programėlių. Lietuvių kalba galima išbandyti programėlę „Egzaminatorius“. Esu tikra, kad, paieškos lauke įvedę raktines frazes, anglų kalba mokiniai ras ne vieną mobiliąją programėlę. Verta pasižiūrėti ir biologijos žaidimų. Taip smagiais, kūrybiškais būdais galima pasikartoti terminų vartojimą, prisiminti organų, ląstelės dalių funkcijas ir pan. Pasirinkimas išties platus,“ – mokymosi šaltinių įvairovę atskleidžia mokytoja.

Kaip lengvai perprasti grafikus bei iliustracijas

A.Rudokaitė sutinka, jog kartais, pamatę vizualiai pateiktas užduotis, mokiniai lengvai atsakymo neatranda. Šiuo atveju svarbu suprasti, kad grafinės ir vaizdinės užduotys dažnai pačiame klausime jau turi užkoduotą atsakymą, suteikia moksleiviui papildomos informacijos, tad su jomis derėtų neskubėti.

„Reikia labai atidžiai kelis kartus perskaityti klausimą, galbūt pasibraukti raktines frazes ir pačiame grafike ieškoti atsakymo. Dažniausiai tokio pobūdžio užduotyse prašoma palyginti iliustracijas ar grafikus, padaryti išvadas iš paveikslėlio. Šiuo atveju atsakymui paprastai užtenka vien iliustracijos, nereikia papildomų žinių. Taigi, belieka atidžiai išstudijuoti, ką rodo grafikas, perskaityti jo ašis ir ko yra klausiama. Net jeigu moksleivis giliai neišmano temos, iš grafiko jis vis tiek gali suprasti esmę,“ – gudrybę atskleidžia mokytoja.

Dažniausiai pasitaikančios klaidos

Mokytoja pastebi, kad dažnai būna neįsiskaitoma į klausimą. Taip pat kartais neatsižvelgiama į tai, kiek taškų vienas ar kitas atsakymas yra vertas. Skiriamas taškų skaičius irgi gali būti atsakymo sufleris.

Pavyzdžiui, jei už atsakymą skiriamas vienas taškas, vadinasi klausiama kažko labai konkretaus, užtenka atsakyti trumpai. Kartais mokiniai bando surašyti viską, ką žino, atpasakoti vadovėlį. Tokiu atveju dažnai praslysta tai, kas buvo svarbiausia. Kartais pakanka įjungti logiką ir atidumą, kad pastebėtumėte, jog atsakymas gali būti labai paprastas ir konkretus.

Tuo tarpu, jeigu pažymėta, jog atsakymas vertas daugiau taškų, dažniausiai verta išsamiau atsakyti į jį. Pavyzdžiui, jei už užduotį skiriami 3 taškai, tai, atsakius neišsamiai, parašius vos kelis žodžius ar vieną sakinį, gali būti prarastas 1 ar 2 taškai. Taip skiriamų taškų skaičius tampa mokiniui orientyru, kiek platus turėtų būti atsakymas ir kiek teiginių jame turi tilpti.

Atminčiai pagerinti – raktinės frazės ar eilėraštukai

Dažna biologijos užduotis atsiremia į sąvokas, kurias išmokti atmintinai. Tais atvejais, kai reikia tiesiog įsiminti procesų eiliškumą, organų išsidėstymą, mokytoja siūlo susikurti raktines frazes pagal pirmąsias raides.

„Pavyzdžiui, ląstelės dalijimasis susideda iš keturių fazių: profazės, metafazės, anafazės ir telofazės. Aš rekomenduoju įsiminti frazę „palauk manęs ant tilto“. Taip pagal pirmąsias žodžių raides mokinys gali lengvai įsiminti procesų eiliškumą. Galima tokių sakinių, dainelių ar eilėraštukų prisikurti patiems kiekvienai temai, pavyzdžiui, organizmų klasifikacijai,“ – žaismingu metodu dalijasi A.Rudokaitė.

Galiausiai, mokytoja pataria prieš egzaminą kartojamą informaciją konspektuotis kuo trumpiau, glausčiau ir savais žodžiais, kad būtų lengviau ją prisiminti. Jei turite vaizdinę atmintį, pravartu patiems braižytis schemas (pavyzdžiui, širdies dalių), minčių žemėlapius (pavyzdžiui, kaip susijusios organizmo dalys, kaip persipina organų funkcijos). Šiais būdais galima sau padėti lengviau įsisavinti medžiagą negu galvojote.

* * *

Taip pat skaitykite:

Kur stoti | Mėnuo iki lietuvių kalbos egzamino: nepulkite mokytis visko

* * *

Straipsnį parengė: Aistė Borjas

El.paštas: aiste.borjas@gmail.com