Jau nuėję ilgą kelią link verslo sėkmės, pašnekovai atsigręžia atgal ir dalijasi, kokia buvo pati jų verslų pradžia, iš kur semiasi įkvėpimo, ir ką, remdamiesi savo patirtimi, gali patarti abiturientams, šiandien stovintiems ant savarankiško gyvenimo slenksčio.

Įkvėpė kelionė po JAV ir kavos kultūra

Abu verslininkai pripažįsta, kad prieš sunkaus darbo, veiklos etapą jų verslus paskatino tas pirmasis impulsas, įkvėpimas, atsineštas iš įvairių gyvenimo patirčių.

„Iki „Caffeine“ verslo idėjos N.Kiuberį atvedė <...> Amerika. Ilga kelių bičiulių ir bendraminčių, dabar jau ir sėkmingo verslo partnerių kelionė automobiliu per JAV Rytų ir Vakarų pakrantes N.Kiuberiui buvo pirmoji išvyka į Ameriką – po kurios visam laikui liko dvi aistros: verslo ir kelionių.“

Keliaudami po JAV, bičiuliai stebėjo vietos gyvenimą, kultūrą, prisirinko gausybę idėjų. Parsivežę amerikietišką polėkį verslui, draugai svarstė ne vieną svetur matytą verslo idėją. Buvo sunku išsirinkti, kol galiausiai vienas iš jų pasakė magišką sakinį: „o tai kaip ten su ta kava?“.

Nidas Kiuberis pripažįsta, jog šioje verslo idėjoje matė daugiau nei vien kavą. Už jos slypėjo ir visa kavos išsinešti kultūra: „Nuo pat pradžių „Coffee Inn“ (dabar – „Caffeine“) matėme kaip lokalią, susijusią su miestu, gyvybingą, kūrybingą erdvę, kuri telktų ir skatintų galią kurti“.

Verslininko gyvenime tarp kelionių ir kūrybiškumo yra užsimezgęs abipusis ryšys: kelionės itin skatina kūrybiškumą, o kūrybiškumas paverčia keliones netikėtomis ir įdomiomis.

„Mano gyvenime yra buvę labai keistų kelionių: apie 1990-uosius esu važiavęs autostopu į Norvegijos šiaurę melžti karvių, rinkti grybų, esu vykęs į Taize vienuolyną (Prancūzija) be jokių būtinų dokumentų, teturėdamas tik lietuvišką pasą. Tokios „rokenrolo situacijos“ tiesiog neįmanomos be kūrybiškumo“, - asmeniniais patyrimais dalijasi pašnekovas.

Polėkis verslui – iš tėčio pavyzdžio ir skaitomų istorijų

Startuolio „Bored Panda“ ir kitų internetinių puslapių kūrėjas Tomas Banišauskas pripažįsta, jog į verslumą buvo linkęs nuo pat ankstyvosios paauglystės. Jis atsirado, skatinamas pavyzdžio šeimoje.

„Turbūt didžiausią įtaką padarė tėtis, kuris buvo labai verslus ir man be galo patiko istorijos apie tai, kaip jis kūrė savo verslą. Įkvėptas pavyzdžių, pirmąją interneto svetainę pardaviau jau būdamas 8 klasėje, kai dar daug kas neturėjo interneto. Vėliau pardavinėjau telefonus iš eBay. <...> Taip niekada ir neišbandžiau samdomo darbo – viską, ko ėmiausi, dariau pats ir buvau pats sau bosas, nes tokį pavyzdį mačiau savo aplinkoje.“

Internetinių puslapių kūrimas pašnekovo gyvenime prasidėjo, įstojus į VU Verslo vadybą ir administravimą bei sutikus bendramintį grupioką. Tomas pripažįsta, kad abu nežinojo, nuo ko pradėti, tad nusprendė rašyti apie kitų žmonių sėkmės istorijas. Šios padėjo mokyti kitus bei mokytis pačiam.

„Istorijų buvo daug ir įvairių, bet viena įsimintimiausių – „One red paperclip“ (vienos raudonos sąvaržėlės istorija. Tai straipsnis apie kanadietį Kyle MacDonald, kuris raudoną sąvaržėlę keitė vis į vertingesnius daiktus. Iš pradžių sąvaržėlę iškeitė į žuvies formos rašiklį, rašiklį – į rankų darbo rankeną, rankeną – į nešiojamą dujų viryklę, viryklę – į „Hondos“ generatorių ir t.t. Keitė tol, kol po paskutinio keitimo jam atiteko 2-jų aukštų namas, prie kurio jis pasistatė didžiulę raudonos sąvaržėlės skulptūrą,“ – entuziastingai pasakoja verslininkas.

Abiturientams pataria nebijoti ir daryti, daryti, daryti

Paklausti, ką patartų šiandieniniams abiturientams, pradedantiems savo gyvenimo kelią ir besirenkantiems profesinę kryptį, pašnekovai akcentuoją drąsą, atkaklumą bei žaismingumą.

Anot T.Banišauko, sėkmės receptas yra „Nebijoti daryti to, ko visai nesupranti. Viską galima perprasti. Kai aš pradėjau, neturėjau žalio supratimo apie internetinį verslą, tik didelį norą. <...>. Tada reikia ilgai nepasiduoti, nuosekliai daryti, daryti, daryti po mažą žingsnelį eiti, kol vieną dieną atsisuksi ir suprasi, kad jau esi savam Evereste.“

Tuo tarpu N.Kiuberis akcentuoja požiūrio lengvumą ir drąsą eksperimentuoti: „Kuo mažiau streso – reikia suvokti, kad tai yra to „plastilininio manęs“ pradžia, ir kad aš save dar lipdysiu ilgai ir įvairiais būdais. <...>. Pabandyti suprasti, kurioje srityje yra tavo supergalios. Mažiau klausyti kitų – o ypač nepaisyti to primesto spaudimo elgtis „kaip visi. Verta pažiūrėti plačiau, nebijoti eksperimentuoti. Siūlau žaisti su gyvenimu, bet – kodėl gi ne?“.

* * *

Naujausiame žurnalo „Kuo būti“ numeryje rasite daugybę įkvepiančių istorijų iš įvairių sričių profesionalų. Ten rasite interviu su žurnaliste bei žurnalo „Happy 365“ redaktore Jurga Baltrukonyte, Havajuose gyvenančia rašytoja Vaiva Rykštaite, politike Aušrine Armonaite ir daug kitų.

* * *

Žurnalą "Kuo būti 2021" internetu galite užsisakyti tiesiai į namus: (pristatymas nemokamas): www.kurstoti.lt/?eshop

Žurnalą galite rasti ir daugumoje prekybos centrų. 

* * *

Straipsnį parengė: Aistė Borjas

El. paštas: aiste.borjas@gmail.com