Šiaulių Didždvario gimnazijos anglų kalbos mokytoja Rūta Alminienė sutiko pasidalinti keliomis įžvalgomis, į ką turėtų atkreipti abiturientai, kad išvengtų dažniausiai pasikartojamų klaidų.

Pirmiausia – kaip sekėsi pernai?

Primename, kad už visą egzamino užduotį kandidatai gali surinkti 100 taškų. Už kiekvieną egzamino dalį (kalbėjimą, klausymą, skaitymą, rašymą) kandidatai gali surinkti po 25 proc. viso egzamino taškų. 2016 metų egzamino kalbėjimo dalyje abiturientai galėjo savo nuomonę pareikšti gana globaliais klausimais: savanorystės ir atliekų rūšiavimo namuose.

Taip pat jų laukė dialogas apie tarptautinį muzikos festivalį, kuris planuojamas jų mokykloje. Rašymo dalyje laukė neoficialus laiškas draugui Oskarui apie mėgstamiausią reklamą ir rašinį apie turizmo augimą. Temos skamba gana nesudėtingai, tačiau kaip sekėsi abiturientams?

Praėjusiais metais anglų kalbos egzaminą laikė daugiau nei 20 tūkstančių abiturientų, arba 75 proc. visų baigiančiųjų mokyklą. Egzaminą išlaikė 97,9 proc.: aukščiausią 100 balų įvertinimą gavo 772 kandidatai (3,8 proc. visų dalyvavusiųjų egzamine).

Kalbėjimo dalies įrašymas – „daug streso“

„Manau, kad bendrai paėmus, anglų kalbos egzamino mokiniai bijo mažiausiai. Kodėl taip yra? Visų pirma todėl, kad tai turbūt labiausiai prognozuojamas egzaminas. Jau keletą metų kardinaliai nesikeičia jo struktūra, jis apima visas kalbinės veiklos rūšis, todėl, jei laikantis egzaminą jaučiasi stipresnis vienose, o silpnesnis kitose, vis tiek nėra taip, kad egzamino rezultatą nulemia vienas tipas užduočių.

Be to, paprastai mokytojai nuosekliai lavina mokinius visose kalbinės veiklos rūšyse, t.y. maždaug identiškai laiko skiriama tiek kalbėjimui, tiek rašymui ir pan. Žinoma, iš esmės, reikėtų mokyti ir mokytis taip, kad „gerai jausčiausi kalboje“, o ne tiesiog ruoštis egzaminui. Bet negalima nuvertinti ir egzamino technikų mokymosi, kad egzamine jos nebūtų naujiena. Tarkime, nuo praėjusių metų įvesta kalbėjimo egzamino dalis ir jos įrašinėjimas kelia labai daug streso, todėl reikia prie jo pratintis, o čia mokiniai gali puikiai treniruotis ir patys, įsirašinėdami savo pasisakymus į mobilųjį telefoną, bandydami sekti laiką, kad galėtų jį pajausti per egzaminą“, – teigė R.Alminienė.



„Susidėti saugiklius per egzaminą“

Anglų kalbos mokytoja neabejoja, kad egzamino metu stresas yra vienas iš pagrindinių faktorių. R.Alminienė pasakojo, kad diskutuojant apie egzaminą su kolega, jis pasakė gražią mintį: „Jeigu rąstas padėtas ant žemės, ir mes turime jį pereiti išilgai, mes lengvai tai padarysime, bet padėkime jį virš bedugnės, ir ta pati užduotis atrodys neįsivaizduojamai sunki“. „Todėl reikia „susidėti visus saugiklius per egzaminą“: pasitikrinti, ar padariau visas užduotis, būtinai pasitikrinti (ir dar kartą, double check), ar visas užduotis perkėliau į atsakymų lapą.

Praėjusiais metais vienas mano mokinys gavo 96 balus, bet išėjęs iš egzamino suprato, kad vienos užduoties atsakymų neperkėlė į atsakymų lapą. Na ir ką, turbūt „nuplaukė“ šimtukas, deja. Prieš kalbėjimo dalį daugelis stresuoja, kad gaus temą, kuria negalės pakalbėti. Todėl noriu pasakyti ir padrąsinti mokinius, kad po 11 metų mokymosi jie tikrai turi gebėjimą 3–4 minutes pakalbėti bet kuria tema. Prisiminus įvairiausias temas, į galvą ateina, pavyzdžiui, „Paukščių stebėjimo“, nes kas iš mūsų laisvai šia tema pakalbėtų 3–4 minutes? Džiugu, kad tokių dabar jau pasitaiko retai“, – kalbėjo Didždvario gimnazijos mokytoja.

Pirmiausi vengti paprasčiausių klaidų

R.Alminienė buvo atvira, kad anglų kalbos egzamine kaip ir bet kuriame kitame reikia atkreipti dėmesį į paprastus dalykus. Dažnai net stiprūs mokiniai pridaro klaidų elementariuose dalykuose. Tarkim, klausymo užduotyse nesurašo teisingai skaičių: pvz., 250.350 arba net paprasčiausių telefono numerių; trupmenų; neišgirsta, kad „0“, kai sako „oh“. Kai kuriems koją pakišdavo žodžių pasakymas paraidžiui (spelling – angl. red. pastaba). Tokius dalykus galima tikslingai pasikartoti, pasitreniruoti.

Neapsiribokite 180 žodžių, bet orientuokitės laike

„Rašymo užduotyse dažnai klaidina nurodytas žodžių skaičius. Pavyzdžiui, esę prašoma parašyti apie 180 žodžių. Vargiai įmanoma tikėtis gero rezultato parašius tiek žodžių, nes tiesiog nesugebėsite argumentuoti su tiek. Bet, iš kitos pusės, reikia pasverti savo jėgas ir suprasti, kad visą rašto darbą dar reikės perrašyti, todėl 500 žodžiu turbūt irgi ne pats geriausias sprendimas. Todėl būtinai reikia egzamino užduotis išsibandyti. Jeigu to neorganizuoja mokytojai, tiesiog imti praėjusių metų užduotis iš Nacionalinio egzaminų centro ir bandyti jas visas padaryti per skirtą laiką, t.y. 3 valandas, kad orientuotumėtės laike, kad suprastumėte, kur jūsų silpnosios pusės“, – sakė mokytoja.

Koją kišantys žodžiai

R.Alminienė pabaigai pridėjo, kad per ilgą laiką iš pamokų ir egzaminų turi susirinkusi visokiausių auksinių minčių, o „auksiniai“ žodžiai turbūt būtų „chor“, „dirigent“, „katafalk“, „ananas“, „dispanser“, „konkurent“, „konkureišn“ (šitaip tariami angliškai – red. pastaba). „Tai tokius siūlyčiau pasižiūrėti iš anksto. Tokie ir panašūs žodžiai vadinami melagingais/netikrais vertėjo draugais, kai mums atrodo, kad jie lengvi ir lyg ir tarptautiniai, bet anglų kalboje taip nėra“, – patarė mokytoja.